دفتر تجارت الکترونیک ولقان

کاهکل

کاهکل
سقف کاهگلی در معماری کویر مرکزی ایران
کاه گل ملاتی میشود است که در معماری ایران به خصوص در مناطق کویر مرکزی ایران به کار می‌رود. کاهرنگ یا کاه گل پلیمری آب‌بند نیز از مصالح جدید است که مشکلات کاه گل را از بین برده.۱
محتویات
۱ترکیب کاه گل
۲خصوصیات
۳تاریخچه
۴مقدار و نوع کاه
۵کاربرد
۶کاهگل مصنوعی
۷منابعترکیب کاه گل
ملات کاه‌گل از مخلوط کاه، خاک رس و آب به صورت آخوره به دست می‌آید. این ملات را به خوبی ورز می‌دهند تا حدی که ملات به بیل نچسبد و به راحتی جدا شود و از آن برای دیوارهای محورکننده به صورت چینه‌ای استفاده می‌کنند.
خصوصیات
کاه را برای مقابله با ترک خوردن گل به آن اضافه می‌کنند (برای ساخت هر متر مکعب کاه‌گل حدود ۴۵ الی ۵۰ کیلوگرم کاه مورد نیاز است) و در مناطق کویری که کاه یافت نمی‌شود به آن خارشتر (خار آدور) اضافه می‌کنند. این ملات در مقابل رطوبت و حرارت عایق بسیار خوبی است و از نظر دوام اگر اصولی تهیه شود سال‌ها مقاومت می‌کند. ملات کاه‌گل یک ملات هوایی است و در مقابل تابش آفتاب یا حرارت غیر مستقیم و در هوای آزاد خشک می‌شود. در صورتی که ضخامت ملات کاه‌گل ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر باشد عایق رطوبتی خوبی است. از نقاط ضعف کاه گل نیز فرسایش بر اثر بارش باران و باد است که باعث ایجاد گرد و خاک میشود.
تاریخچه
در زمانی نه چندان دور در تمام شهرها اغلب ساختمان‌ها با خشت خام، گچ و کاهگل بنا شده بود. قدمت ملات کاه‌گل به ۴۰۰۰ سال ق. م می‌رسد. در لایه سوم تپه سیلک، در کاخ‌های هفده‌گانه تخت جمشید، در بناهای پاسارگاد و شوش، بناهای اشکانی(کاخ فیروز آباد و ایوان مدائن)و مجموعهٔ ارگ بم کاربرد کاه‌گل را می‌توان به وفور دید. همچنین در بناهای دورهٔ اسلامی از این ملات به عنوان یکی از عناصر و ساخت مایه بسیار مؤثر استفاده شده‌است.مقدار و نوع کاه
مقدار و نوع کاه در تهیهٔ ملات کاه‌گل با کاربردهای مختلف نقش مهمی دارد که به شرح زیر ارائه می‌شود: کاه چرونده به کاهی گفته می‌شود که از دهان احشاء افتاده و بر اثر بازدم و بزاق حیوان به رنگ زرد تبدیل شده‌است. این کاه به کاه نرم نیز معروف است و برای اندود پشت بام و بدنه استفاده می‌شود. کاهگل گندیده اگر کاه بیش از حد در آب بماند تبدیل به لجن می‌شود و تولید کرم می‌کند. پس از کاربرد این ملات کرم‌ها از بین رفته و منفذهایی ایجاد می‌کنند که سبب نشست و نفوذ آب می‌شود. کاه‌گل گندیده بدبو و سیاه رنگ است و مصرف آن در بناهای خشتی توصیه نمی‌شود. برای تهیه یک مترمکعب کاه‌گل در حدود ۴۰ تا۴۵ کیلوگرم کاه، ۱٬۰۸ متر مکعب خاک رس و ۴۱۴ لیتر آب مود نیاز است. نوع دیگری از کاه‌گل وجود دارد به نام پالینه که در مناطق مرطوب استفاده می‌شود. در صورتیکه مقدار کاه در کاه‌گل بسیار کم باشد به آن نیمچه کاه می‌گویند.
کاربرد
از ملات کاه‌گل به عنوان عایق رطوبتی و حرارتی به صورت اندود پشت بام، پوشش سطوح داخلی و خارجی فضاهای معماری خشتی، حفاظت از دیوارهای خشتی، نگهداری توفال‌های سقف با ضخامت مناسب، تهیهٔ خشت خام و پوشش دیوارهای آجری برای اندود گچ استفاده می‌شود. در نواحی کوهستانی به جای اندود و پوشش گاه گل از ترکیب خاک رس، شن و سنگ ریزه استفاده می‌کنند. در برخی موارد نیز برای ایجاد نوعی اندود مقاوم در زیر آب از ترکیب خاک رس، کاه و نمک استفاده می‌شود. کاربرد این نوع اندود را در جام‌های نور گیر حمام‌ها می‌توان شاهد بود. این مصالح به طرز شگفتی با زندگی ایرانی تناسب داشته و شگفتی‌هایی را در خود دارد. کاهگل در قالب تناسبات دلپذیر ترکیب با کاشی، چوب یا سنگ و مصالحی مشابه ترکیب شده و معماران ایرانی از آن‌ها برای تزیین ساختمان‌ها کمک گرفته‌اند. در مجموع شهر ایرانی برای مردم این سرزمین با خصوصیاتی معین و با یک معماری موزون، اصیل و تناسبات زیبا بنا شده‌است. با بهره‌گیری از این مصالح و بر روی فلات ایران، در چشم‌انداز شهرها، بام‌های کاهگلی میان آدمیان و حرارت خورشید حفاظ می‌شده‌اند. بدین ترتیب بادگیرها شهر را تهویه کرده، نورگیرها به تالارها و هشتی‌ها سایهٔ روشن ملایمی می‌داده‌اند و حیاط‌های گود که اتاق‌ها آن‌ها را دور می‌زده‌اند با یک حوض سنگی و چند درخت در میان گرفته، به زندگی ایرانی لطافت می‌بخشیده‌اند…
هم اکنون نیز حجم‌های کاهگلی، بام‌های گنبدی و بادگیرهای سر به آسمان کشیده پوشش دالان‌ها و تیمچه‌های بازاری، حسینیه‌ها و بالاخره گنبد و مناره‌های مسجد جامع و مساجد دیگر و بقعه‌ها به چشم می‌خورد. با این وصف باید تأکید کرد که تاریخ شروع مصرف کاهگل را در تمدن ایران نمی‌توان دقیقاً تعیین نمود لکن وجود آن در قدیم‌ترین آثار معماری فلات دلیلی است بر این که این ماده با زندگی اقوام سرزمین ایران از ابتدا آمیخته شده و شناسایی و استفاده از آن طی قرون نسل به نسل رسیده‌است. برای آسایش قوم ایرانی معماران، شهرها را با قشری از کاهگل پوشانیدند و از میان این پوشش سبزی شاخه درختان از حیاط‌ها بیرون آمد. رنگ دلنشین کاهگل نه تنها زیبایی فوق‌العاده‌ای به شهر ایرانی می‌داده بلکه بر زندگی مردم روشنی و رنگ بخصوصی می‌پاشیده است.
این خمیر در سرزمین ما به صورت یکی از مصالح اساسی در انواع معماری مختلف بکار رفته و با دست آدمیان و با نیت خوش به روی همه شهرهای ایرانی کشیده شده و زندگی در شرایط اقلیمی بهتری زیر حمایت آن ادامه می‌یافت. ترتیب ماده کاهگل از ابتدا تا امروز یکسان بوده و شامل دو ماده ساده است. ماده اول کاه است که پس از دروی گندم و خشک شدن و کوبیدن و با کمک چهار شاخ به هوا پرتاب کردن با جزئی نسیم، از دانه‌های گندم جدا شده آرام بر روی زمین می‌ریخت، سپس آن را جمع‌آوری نموده و برای مصرف‌های مختلفی انباشته می‌کردند. به این ترتیب در اغلب نقاط ایران کاه به آسانی و به ارزانی به دست می‌آمد، الیاف آن گل را به هم کشیده و مسلح می‌کند همان‌طور که آهن بتون را. ماده دوم گل است که حتی‌المقدور برای ساختن از خاک رس استفاده می‌شد. پیش از این که خاک را آب بدهند آن را با کاه به خوبی می‌آمیزند و به شکل تپه کوچکی درمی‌آورند، میان آن را گود می‌کنند و داخل آن به نرمی آب می‌ریزند، خاک و کاه را با آب می‌اندازند تا در آب گل، زردی کاه نمودار شود، سپس خمیر را مالش می‌دهند و به تدریج کاهگل ساخته می‌شود.
با وجودی که ساختن این خمیر در نهایت سادگی انجام می‌شد، در حال حاضر چگونگی مخلوط و مقدار هر کدام از مواد امری حساس می‌بود، چرا که با کمبود کاه مادهٔ کاهگل ترک برمی‌دارد و با کمبود مقدار خاک الیاف کاه مانع روانی آب باران می‌شود.
کاهگلی که برای پوشش بام‌ها ساخته می‌شده‌است کاه کمتری داشت و در عوض به خمیر آن خاک شنی، از شن چاه می‌افزودند تا در مقابل باران به جای کاه قشر کاهگل را تقویت نماید و برای کاهگلی که برای پوشش دیوار تهیه می‌شد کاه بیشتری به مخلوط اضافه می‌کردند تا متن کاهگل صاف‌تر شود و نیز ترک برندارد.
با به کاربردن خاک رس سرخ‌تر، کاهگل رنگ سرخی به خود می‌گرفت و متن آن برای گرفتن نقوشی از گچ آماده می‌شد.
قشر کاهگل عایق است، گرما و سرما از آن عبور نمی‌کند، باران از پوشش‌های گنبدی و سقف‌های طاقی آن نشست نمی‌کند، همهمهٔ کوچه‌ها و بازارها در آن گم می‌شود و لازم به توضیح نیست که گردآمدن خواص این چند عایق در یک ماده به ندرت دیده شده‌است.
کاهگل ارزان بوده و در اغلب شهرهای ایران به فراوانی یافت می‌شده‌است. قیمت خروار آن ناچیز بوده و با این مقدار کاه سطوح بزرگی از اندود گل را مسلح می‌کرده‌اند.
ضمن آن که کاهگل را همه کس می‌توانسته بسازد و مأوای خود را با آن بپوشاند و حفظ کند.
اندود کاهگل آسان کشیده می‌شده، آدمی با یکدست خمیر آن را برمی‌دارد و بر روی سطح دلخواه پهن می‌کند. در این مورد حتی بکار بردن ماله درکشیدن آن روی سطوح نشانی از امکانات صاحب خانه بوده‌است.
کاهگل مانند خمیر نرمی بر هر حجمی پوشانیده می‌شد و در این مورد معماران حداکثر استفاده را نموده و توانسته‌اند برای شهرهای ایرانی میراث ارزنده‌ای از حجم‌های جالب به جا گذارند.
گرچه کاهگل به سهولت و به ارزانی به دست می‌آمد لکن به علت خواص فوق‌العاده‌ای که دربردارد به صورت متن شهرهای ایرانی درآمده و به بنایی قدم گذاشته است، به کلبهٔ بی بضاعتان، به اعیان نشین‌ها، به کوره‌ها، به بازارها، به حمام‌ها، به تکیه‌ها و بالاخره به مسجدها، و همهٔ این ساختمان‌های شهر با کوچه‌هایی که میان دیوارهای کاهگلی می‌دوید به هم مربوط می‌شد.
معماران تیزهوش از گرمی رنگ کاهگل برای متن تزیینات دیواری داخل بنا نیز استفاده کرده‌اند. دیوار حیاط‌های داخلی را از بهترین خمیر سرخ‌فام پوشانیده و بر آن با خطوط برجستهٔ گچ نقش‌های هندسی انداخته‌اند یا آن را به داخل هشتی‌های ورودی کشیده و بر آن نقش‌های تصویری ساخته‌اند.
رنگ کاهگل نور شدید و گاه زنندهٔ آفتاب سرزمین ما را برای ساکنان آن مطبوع نموده و در گرم‌ترین فصل سال برگشت اشعهٔ خورشید و حرارت آن را از روی بام‌ها یا دیوارهای کاهگلی به حداقل رسانیده است.
استقامت و دوام آن قابل ستایش است. تنها در مناطقی که باران‌های فصلی شدید ی می‌بارید، ناچار هر چند سال یکبار اندود تازه‌ای از کاهگل بر روی اندود سابق بام که قسمتی به هم فشرده می‌شد قرار می‌دادند.
به این ترتیب تعمیر و تقویت آن امر ساده‌ای بوده و احتیاج به تخصص نداشت، این تعمیر برای پوشش دیوارها کمتر اتفاق می‌افتاد، کاهگل سال‌ها بروی دیوارها می‌ماند به‌طوری‌که اندود بناهای رهاشدهٔ قرون گذشته هنوز برجاست.
و اما امروز…. ایجاد ساختمان‌های عظیم فلزی و بتون آرمهٔ تمدن دنیای غرب مانند سالن‌های سینما، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و غیره باعث هجوم تکنیک‌های مختلف ساختمانی غربی شده و طبعاً مصالح معماری قوم ما که با تجربه، زیبایی و شخصیت همراه بود به مصالح خشک و سرد تکنیک‌های ناآشنا تبدیل گردیده است. البته کاهگل هنوز در برخی از مناطق کشور در زمرهٔ مصالح مورد استفاده برخی ساکنین مملکت ماست و با دیدن ساختمان‌های غریب کلان شهرها که هر کدام نمونه‌ای از فکر شلوغ دوره ما و نیز هجوم مصالح جدید است، شهر آرام کاهگلی زیباتر و درخشنده تر و عزیزتر جلوه می‌کند.۲کاهگل مصنوعی
کاهگل مصنوعی رنگی بر پایه رزین سیلیکون و پایه آب است که پس از خشک شدن ظاهری کاملا شبیه کاهگل طبیعی دارد. در ساخت کاهگل مصنوعی (کاهرنگ) از مواد نانو سیلیکون استفاده شده که سبب خود تمیز شوندگی میشود و خواص آب بندی و عایقی آن را افزایش میدهد. کاهرنگ، ملات کاهگل مدرن، ضدآب و بدون گرد و غبار است که جایگزین مناسبی برای سیمگل و کاهگل سنتی می‌باشد. کاهگل مصنوعی (کاهگل ضدآب) به وسیله قلمو یا پاشش و بسیار ساده تر از سایر رنگ‌ها قابل اجراست. کاهرنگ (کاهگل پلیمری)، ماندگاری بالایی دارد و قابل اجرا بروی سطوح مختلف اعم از سیمان، گچ، کناف، چوب، فلز، یونولیت، شیشه و ... است.۳
منابع
دکتر محمود گلابچی، آیدین جوانی دیزجی- فن‌شناسی معماری ایران
↑ http://www.epoxi.info
↑ جلوه نقش: کاهگل، شگفتی معماری ایرانیپیوند مرده
↑ https://www.kah-gel.com

صفحه اصلی > عایق کاری کاهگلعایق کاری کاهگل
برای عایق کاری کاهگل جهت عایق بندی تمامی سطوح کاهگلی میتوانید از گروه صنعتی کالیمورا عایق کاهگل خریداری نمایید برای خرید و اطلاع از قیمت عایق کاهگ با ما در تماس باشید : 

کاهگل ملاتی است که در معماری ایران به خصوص در مناطق کویر مرکزی ایران به کار می‌رود. این ملات ترکیبی است از خاک رس و کاه که عمدتا برای اندود کردن سقف‌ها به کار می‌رود این ملات به دلیل وجود کاه مقاومت نسبی پیدا کرده و جلوی ترکیدگی آن گرفته می‌شود. از سوی دیگر عایق خوبی برای جلوگیری از انتقال حرارت در منطقه کویری ایران است.برای ساختن گل کاهگل تا حد امکان از خاک رس استفاده می‌کنند. پیش از این که خاک را آب بدهند آن را با کاه به خوبی می‌آمیزند و به شکل تپه کوچکی در می‌آورند، میان آن را گود می‌کنند و داخل آن به نرمی آب می‌ریزند، خاک و کاه را با آب می‌اندازند تا در آب گل، زردی کاه نمودار شود، سپس خمیر را مالش می‌دهند و به تدریج کاهگل ساخته می‌شود.
کاهگل مصنوعی چیست
کاهرنگ (نانو کاهگل پلیمری)، رنگی بر پایه رزین سیلیکون و پایه آب است که پس از خشک شدن ظاهری کاملا شبیه کاهگل طبیعی دارد. در ساخت کاهگل مصنوعی (کاهرنگ) از مواد نانو سیلیکون استفاده شده که سبب خود تمیز شوندگی میشود و خواص آب بندی و عایقی آن را افزایش میدهد.کاهرنگ، ملات کاهگل مدرن، ضدآب و بدون گرد و غبار است که جایگزین مناسبی برای سیمگل و کاهگل سنتی می‌باشد. مناسب برای محیط خانه بالاخص دکوراسیون دیوارهای داخلی منازل و همچنین بازسازی ابنیه تاریخی و خلق نمای سنتی مشابه مناطق کویری.کاهگل مصنوعی (کاهگل ضدآب) به وسیله قلمو یا پاشش و بسیار ساده تر از سایر رنگ‌ها قابل اجراست. کاهرنگ (کاهگل پلیمری)، ماندگاری بالایی دارد و قابل اجرا بروی سطوح مختلف اعم از سیمان، گچ، کناف، چوب، فلز، یونولیت، شیشه و ... است.
سخت کننده و ضد آب کننده کاهگل
مایع سفید رنگ فاقد یون کلر بر پایه سیلیکاتها که با نفوذ در بافت کاهگل و ایجاد واکنش در خاک ،علاوه بر ضد آب نمودن کاهگل ،لایه سخت و مقاوم در حد سیمان ایجاد میکنند. ملاتی خشک و آماده که فقط با اضافه شدن آب مصرف میشود، شامل گل ضد آب شده همراه با کاه طبیعی و اضافه شدن رزین های چسب وسخت کننده میباشد. اجرای آن روی هر نوع سطحی اعم از سیمانی یا گچی در لایه نازک ( میکرونی) یا لایه ضخیم (سانتیمتری) امکان پذیر است. به هیچ وجه با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض باران دچار سایش یا ترک یا پوسته شدن نمی شود.این ملات که شامل گل ضد آب شده همراه با کاه طبیعی و اضافه شدن رزین های چسب وسخت کننده میباشد و اجرای آن روی هر نوع سطحی اعم از سیمان یا گچی در لایه نازک( میکرونی) یا لایه ضخیم (سانتیمتری) امکان پذیر است.روش اجرا:دست، ماله ، شاتکریتکاربرد :نمای خارجی و داخلیچسبندگی :۱۵-۱۰ کیلو گرم بر سانتی متر مربعرنگ:انواع رنگ های خاک طبیعی (خاک اخرا ، قهوه ای و ...)کاهگل مصنوعی شرکت کالیمورا از ترکیب پودر سنگ های با رنگ طبیعی، کاه طبیعی و نوع خاصی از رزین با تکنولوژی روز به دست آمده و مهمترین خصوصیات آن از قرار ذیل می باشندعدم نیاز به زیرکارسازی قبلی جهت اجرا و قابل اجرای مسقیم روی دیوارهای بلوکی و آجری و سطوح ناصاف و حذف تمامی هزینه های زیرسازی. اجرای سریع و آسان با استفاده از ماله؛ آماده مصرف؛ثبات رنگ؛ کاهگی مصنوعی به دلیل تهیه شدن از سنگ های رنگی طبیعی و عدم استفاده از رنگ هایی با ترکیب شیمیایی از ثبات رنگ بالایی برخوردار بوده و دارای پنج سال ضمانت در برابر رنگ پریدگی می باشد.عدم پوسته کردن؛ وجود رزین های بسیار قوی در ترکیبات کاهگل مصنوعی، مانع پوسته کردن و ورقه شدن آن گشته و این محصول دارای پنج سال ضمانت در برابر این معضلات می باشد. ضد آب سازی سطوح؛ به دلیل ترکیبات ضد آب سازی مورد استفاده در کاهگل مصنوعی، این محصول مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب داشته و می تواند با هدف جلوگیری از نفوذ آب از سطوح و مرتفع نمودن مشکلات عدیده ناشی از آن مورد استفاده قرار گیرد. قابلیت شستشو؛ مقاومت در برابر شسته شدن و پوسته کردن و ضد آب بودن کاهگل مصنوعی، امکان شستشوی پوشش نهایی به وجود آمده با استفاده از این محصول حتی با استفاده از جریان های پر فشار، مانند جت آب را میسر می سازد. اجرای سریع؛ با توجه به روش اجرای کاهگل مصنوعی (با استفاده از ماله) و اجرای آن بدون نیاز به زیرکارسازی (قابلیت اجرای مستقیم روی بلوک سیمانی) عملیات اجرایی آن بسیار سریع بوده و منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه های مربوطه خواهد گردید. قابلیت اجرای بر سطوح با جنس مختلف؛ چسبندگی بالای ناشی از ترکیبات مورد استفاده در کاهگل مصنوعی، امکان استفاده از این محصول جهت پوشش دادن طیف وسیعی از سطوح از جنس های مختلف را میسر می سازد. صرفه اقتصادی؛ با توجه به بومی بودن کلیه ترکیبات مورد استفاده در محصول و کاهش زمان عملیات اجرایی و هزینه های ناشی از آن و عدم نیاز به زیرکار سازی، استفاده از این پوشش بسیار مقرون به صرفه بوده و منجر به کاهش بعضا چند ده درصدی هزینه ها در مقایسه با سایر محصولات مشابه خواهد گردید.– پایدار در برابر مواد خورنده؛– سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف؛– مقاوم در برابر عوامل جوی؛
قیمت کاهگل مصنوعیملات کاهگل
با توجه به موارد ذکر شده، کاهگل مصنوعی شرکت کالیمورا، محصولی قدرتمند در رویارویی با محصولات مشابه بوده و از میان انواع موارد استفاده از آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:نمای خارجی انواع ساختمان های مسکونی و اداری؛نمای داخلی مانند راهروها، پارکینگ ها، بالکن ها، سالن های غذا خوری، استراحتگاه ها و …زیباسازی فضاهای شهری مانند دیوارها، سرویس های بهداشتی، کنارگذرها و پل ها.بازسازی و نوسازی نماهای فرسوده و کهنه. پس از اجرای کاهگل می توان با پاشش عایق نانو پابکوسیل (برای خرید کلیک کنید) روی پوشش، خواص آب و غبار گریزی و خود تمیز شوندگی به پوشش اضافه کرد. هنگام یخبندان و باران و برف اجرا نشود. دور از دسترس اطفال نگهداری شده و درصورت بلعیده شدن اقدام به برگرداندن ننمایید؛ میزان زیادی آب نوشیده و سریعا با نزدیک ترین پزشک اورژانس تماس بگیرید و در صورت تماس با چشم، چشم ها را ۱۵ دقیقه با آب بشویید.میزان پوشش دهی:به صورت میانگین هر گونی ۴۰ کیلوگرمی از کاهگل مصنوعی ۲ الی ۳ متر مربع سطح را بسته به ضخامت مورد نظر و شرایط سطح زیرکار پوشش خواهد داد.شرایط نگهداری:دور از تابش مستقیم خورشید، محیط های مرطوب و حرارت های بالا نگهداری شود. 

برچسب ها : ملات کاهگل ، قیمت کاهگل ، نمای کاهگل ، کاهگل مدرن ، روش ساخت کاهگل ، ساخت دیوار کاهگلی ، کاهگل ضد آب ، طرز تهیه کاهگل مصنوعی ، فروش کاهگل ضد آب ، قیمت کاهگل ، کاهگل مدرن ، قیمت کاهگل مصنوعی ، ملات کاهگل ، قیمت کاهگل اماده ، نمای کاهگل ، لیست قیمت کاهگل مصنوعی 
 
ما مفتخریم که جز پیشگامان در تولید، اجرا و آموزش محصولات نانو، جهت صنعت ساختمان هستیم و همواره در جهت کسب رضایتمندی مشتریان و مصرف کنندگان این صنعت تمام تلاش و کوشش خود را به کار می بندیم و از اعتماد به این مجموعه کمال قدردانی و تشکر را داریم و این اعتماد را سرمایه بزرگی در جهت پیشبرد و ارتقاء اهداف خود می دانیم.کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی مدرن، ضدآب و بدون گرد و خاک، جایگزین مناسب سیمگل و کاهگل سنتی

کاهگل مصنوعی (کاهرنگ) چیست؟
کاهرنگ (نانو کاهگل پلیمری)، رنگی بر پایه رزین سیلیکون و پایه آب است که پس از خشک شدن ظاهری کاملا شبیه کاهگل طبیعی دارد. در ساخت کاهگل مصنوعی (کاهرنگ) از مواد نانو سیلیکون استفاده شده که سبب خود تمیز شوندگی میشود و خواص آب بندی و عایقی آن را افزایش میدهد.
کاهرنگ، ملات کاهگل مدرن، ضدآب و بدون گرد و غبار است که جایگزین مناسبی برای سیمگل و کاهگل سنتی می‌باشد. مناسب برای محیط خانه بالاخص دکوراسیون دیوارهای داخلی منازل و همچنین بازسازی ابنیه تاریخی و خلق نمای سنتی مشابه مناطق کویری.
کاهگل مصنوعی (کاهگل ضدآب) به وسیله قلمو یا پاشش و بسیار ساده تر از سایر رنگ‌ها قابل اجراست. کاهرنگ (کاهگل پلیمری)، ماندگاری بالایی دارد و قابل اجرا بروی سطوح مختلف اعم از سیمان، گچ، کناف، چوب، فلز، یونولیت، شیشه و ... است.
کاهگل در معماری ایرانی
کاهگل در معماری ایرانی
کاهگل مصنوعی مناسب برای دکوراسیون دیوارهای داخلی منزل، بازسازی ابنیه تاریخی و خلق نمای سنتی مشابه مناطق کویری
ملات کاهگل در معماری ایرانی به خصوص در مناطق کویری به کار می‌رود. معماران ایرانی از ترکیب کاه گل با کاشی، چوب، سنگ و مصالح مشابه برای تزیین ساختمان‌ها کمک گرفته اند. رنگ دلنشین کاه‌گل، زیبایی فوق العاده‌ای به شهرهای ایران می‌بخشید و به زندگی مردم روشنی و رنگ بخصوصی داده بود. دیوارهای حیاط داخلی را از بهترین گل سرخ‌فام رسی پوشانیده و با خطوط برجسته گچ، طرح‌های هندسی ایجاد می‌کردند و یا به داخل هشتی‌های ورودی کشیده و نقش‌های تصویری می‌ساختند. کاهگل نور شدید آفتاب را برای ساکنان مطبوع و برگشت اشعه خورشید و حرارت آن را روی بام‌ها و دیوارهای کاهگلی به حداقل می‌رساند. از مهمترین مشکلات کاهگل سنتی قابلیت انحلال مجدد در آب، هنگام بارندگی و ایجاد گرد و خاک در زمان خشک بودن است. اطلاعات بیشتر درباره ملات کاهگل از ویکی‌پدیا.
مزایای کاهگل مصنوعی
ویژگی‌های کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
مهمترین مشکل کاهگل سنتی قابلیت انحلال مجدد آن در آب، هنگام بارندگی و ایجاد گرد و غبار هنگام خشک بودن است
انعطاف پذیری
انعطاف پذیر پس از خشک شدن
قیمت مناسب
هزینه پایینتر از مصالح مشابه
اجرای سریع
زمان خشک شدن سریع تر
دوستدار محیط زیست
آب پایه و دوستدار محیط زیست
اجرای آسان
اجرای آسان با قلمو یا پاشش
چسبندگی
چسبندگی بالا به سطوح
مقاوم به شرایط جوی
مقاوم به بارش برف و باران
مقاوم به UV
مقاوم به اشعه UV خورشید
کاملا ضد آب
ضدآب با امکان تنفس لایه زیر
بهداشتی و ایمن
کاملا بهداشتی و غیر سمی
بدون گرد و غبار
بدون ایجاد گرد و خاک و بو
بهترین انتخاب
بهترین انتخاب در مناطق کویری
خرید کاهگل مصنوعی
نحوه اجرای کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
ابتدا سطح مورد نظر را تمیز و آماده کنید. سپس کاهرنگ (کاهگل مصنوعی) را با آب رقیق نموده و مخلوط آماده شده را با استفاده از برس (قلمو) و یا پاشش توسط پیستوله کنیتکس پاش و همچنین غلطک نقاشی روی سطح اعمال کنید.
اگر نیاز به ضخامت بیشتری یود، لایه دوم را پس از خشک شدن لایه اول اعمال کنید تا حداکثر چسبندگی بین دو لایه ایجاد شود همچنین درصورت نیاز مقداری کاه بروی سطح قبل از خشک شدن بپاشید و پس از خشک شدن با "رزین نانو عایق" پوشش دهید تا سطحی ضدغبار و چرب روی رنگ ایجاد شود.
میزان مصرف کاهگل مصنوعی، بصورت تقریبی برای سطوح صاف هرکیلو کاهرنگ برای سه مترمربع کافیست.
فیلم نحوه اجرای کاهگل مصنوعی

مشخصات فنی کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
شکل ظاهری کاهگل مصنوعی: مایع خمیری.
تنوع رنگ: در رنگ‌های مختلف بنابر سفارش مشتری.
زمان خشک شدن سطحی: حدود یک ساعت.
زمان خشک شدن نهایی: حدود یک روز.
عمر نگهداری: یکسال (دور از نور خورشید و یخ زدگی).
مقدار مصرف کاهگل: هر کیلو برای حدود سه مترمربع.
قیمت کاهگل مصنوعی (کاهرنگ): -
استعلام قیمت / سفارش
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
ارتباط با ما
تلفن: 03535233737
تلفن: 03535233636
همراه: 09122939909
همراه: 09133739809
·کاهگل مصنوعی مدرن - کاهرنگ
·کاهگل مصنوعی (کاهرنگ)
·کاهگل مصنوعی (کاهرنگ) چیست؟
·نقش کاهگل در معماری ایرانی
·ویژگی‌های کاهگل مصنوعی
·نحوه اجرای کاهگل مصنوعی
·مشخصات فنی کاهگل مصنوعی
مجتمع صنعتی حکیمیان
یک دهه سابقه موفق خود را مرهون تجربه و تعهد به ابتکار و کیفیت می‌داند و این عوامل سبب اعتماد مشتری گردیده است. هدف کلان مجموعه تولید محصولات به روز دنیا و در هدف میان مدت خود توسعه و افزایش ظرفیت تولید و افزایش سهم بازار است و هدف نهایی کسب سهم قابل ملاحظه در بازار کشورهای همجوار می‌باشد.
مجتمع صنعتی حکیمیان
مجتمع حکیمیان با توان بالا در تولید و اجرای کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان، رنگ صنعتی و ساختمانی، عایق رطوبتی سفید بام و عایق استخر، محافظ نمای ساختمان، چسب و گروت، کاهگل مصنوعی، ورق سنگ انعطاف پذیر و ... با قیمت مناسب و کیفیت برتر، آماده فروش محصولات به صورت عمده و خرده در سراسر ایران می‌باشد.
AparatYoutubeLinkedinInstagramFacebookTwitterTelegramRSS
Designed by VOLGHAN, All Rights Reserved to Kah-Gel.Com. Privacy Policy
ملات اندود طرح کاهگل ( سنتی )
 / فروشگاه / ملاتهای اندود نهایی خارجی / ملات اندود طرح کاهگل ( سنتی )






ملات اندود طرح کاهگل ( سنتی )
جهت مشاهده قیمتهاوارد شوید یا ثبت نام کنید .
امتیازدهی:
4.14 از 5
دسته: ملاتهای اندود نهایی خارجی
کد TPC260-TPC265جهت اجرای طرح کاهگل در نمای ساختمان
ملات اندود طرح کاهگل ، بهترین و مطمئن ترین ملات برای جایگزینی با ملات های کاهگل سنتی می باشد . ملات طرح کاهگل با چسبندگی فوق العاده بالا و همچنین آماده سازی بسیار راحت ، برای مواردی نظیر احیا و مرمت آثار باستانی در اجرای اندود کاهگل ، ایجاد و احیای نماهای روستائی و قدیمی ، موارد دکوراتیو و … کاربرد دارد .
توضیحات
 
اطلاعات بیشتر
 
نظرات (7)
نحوه استفاده از محصول
مخلوط و آماده سازی ملات کاهگل به روش ۱۰ دقیقه انجام می شود . روش فوق بدین صورت است که به ظرف حاوی ملات کاهگل به ازای هر پاکت ۳۰ کیلویی حدود ۹ لیتر آب و همچنین ۵% وزن ملات یعنی ۱/۵ کیلوگرم کاه اضافه نموده و بعد از ۴-۲ دقیقه مخلوط کردن ملات به صورت دستی یا برقی ( بهتر است به صورت برقی و با همزن انجام شود ) ، مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه جهت عمل آوری و تشکیل پیوند های پلیمری ملات ساخته شده ، مخوط را به همان حالت ساکن در ظرف نگه می داریم و بعد از ۱۰ دقیقه مجددا حدود ۳۰ ثانیه عمل مخلوط کردن ملات کاهگل را ادامه می دهیم . حال ملات کاهگل آماده مصرف می باشد.ملات اندود طرح کاهگل به صورت دستی و با ماله اجرا می شود . قبل از اجرای ملات کاهگل سطح زیر کار را با اجرای ملات اندود آستر کاملا صاف و تراز ایجاد نمائید . سپس سطح زیر کار را مرطوب نموده و ملات آماده کاهگل را با استفاده از ماله بر روی سطوح با ضخامت حدود ۵ میلی متر اجرا نمائید . بنا بر حسب سلیقه می توان مجددا بر روی ملات کاهگل استفاده شده کاه را به صورت دستی به سطح اندود پاشید و با استفاده مجدد از ماله کاه بر روی سطح اندود بصورت یکنواخت پوشش داده خواهد شد .. در شرایط آب و هوایی خشک اسپری کردن کمی آب یک روز پس از اجرای ملات توصیه می شودنکته مهم : بدلیل وجود املاح موجود در آب در مناطق مختلف کشور توصیه می شود جهت جلوگیری از سفیدک ،یک روز بعد از اجرای ملات روی سطح را با رزینهای بیرنگ مانند واکر یا دی.ام.فایو پوشش دهید .
 
مشخصات فنی محصول
مواد چسبی: سیمان پرتلند سفیدسنگدانه: سنگ آهک تمیز,خشک,خرد و دانه بندی شده ماکزیمم اندازه ذرات ۰/۶ میلیمتر است .مواد افزودنی : عوامل نگه دارنده آب ،پلیمرهای پخش کننده و مواد افزودنی خاص جهت افزایش rheology(همه مواد افزودنی در آب حل شده وجزء مواد غیر خطرناک محسوب می شود.)رنگ: کاهگل – سنتی ( پیگمنت های معدنی رنگی )آب مورد نیاز:حدود ۹ لیتر برای پاکت ۳۰ کیلوییزمان مصرف (Pot Life): با توجه به درجه حرارت ۲ – ۴ ساعت(توجه : افزایش درجه حرارت ، Pot Life را کاهش می دهد.)ضخامت لایه: ۵ میلیمتر برای هر لایهمصرف: برای ضخامت لایه پنج میلیمتر ۵ – ۶ کیلوگرم بر متر مربعچسبندگی کششی به بتن : مازاد بر یک Mpaمقاومت فشاری: ( ۷/۵ – ۳/۵ ) Mpa در ۲۸ روزدوام پذیری: مقاوم در برابر هوا, آب و انجمادموارد ایمنی: ملات آماده بدلیل وجود سیمان دارای خاصیت بازی است لذا پوست و غشاهای بلغمی را تحریک می کند .از تماس غیر ضروری با پوست خودداری شود.خطر خسارات جدی به چشم وجود دارد. در صورت تماس با چشم فورا با مقدار زیادی آب شستشو و تحت نظر پزشک قرار گیرد. از دسترس بچه ها دور نگه دارید.کاهگل مدرن مصنوعی ضدآب
تولید و اجرای کاهگل مدرن پلیمری مصنوعی ضدآب مناسب سطوح مختلف
طرز تهیه کاهگل سنتی
با استقامت و با دوامدر این زمینه نیز کاهگل با توجه به میزان و نوع موادی که در خود دارد، استقامت بالایی دارد. هرچند شاید در مناطقی که پیوسته باران های شدید می بارد به مشکلاتی بر بخورد؛ نه به این معنا که دیوار یا سقف بریزد! بلکه تنها نیاز به تعمیر زودهنگام پیدا می کند که آن هم کار ساده ایست.* تنوع کاهگلکاهگل را تقریبا روی هر حجمی می توان کار کرد. اگر می خواهید حتی در همین آپارتمان های بدقواره از کاهگل برای تزیین دیوار استفاده کنید می توانید! بهترین دیوار برای کاهگل کشیدن دیوار آجری است. اگر می خواهید روی دیوار گچی این کار را بکنید، بهتر است ابتدا کمی گچ دیوار را بتراشید. * زیبا از جنس طبیعتدیوار کاهگلی زیباست! خصوصا اگر با شاخ و برگ های درختان ترکیب شود؛ خصوصا اگر آبی روی آن بپاشید تا بوی خاک رس تازه همه جا را فرا بگیرد؛ خصوصا اگر دیوار با خمیر سرخ پوشانده شده و بعد نقش های تزیینی روی آن حکاکی شود.عیب یک دیوار کاهگلیدیوار کاهگلی را نمی توان شست! نمی توانید یک دیوار کاهگلی سنتی داشته باشید، بعد با هزارجور ماده ی شوینده ی مدرن، آن را بشویید، دستمال بکشید و گردگیری کنید! راه تمیز کردن دیوار کاهگلی پاشیدن مقداری آب با افشانه به آن است. با این کار بوی کوچه-باغ های روستا در خانه می پیچد.ملات کاه گلکاه گل پوششی ارزان و عایقی ضد نشت بوده که امروزه از کاربری ساختمانی به کاربری صنعتی رسیده و در لایه های ضد نشت زیر فونداسیون تجهیزات و مخازن بزرگ بکار میرود.ملات کاه گل متشکل از خاک رس و آب و کاه که با هم مخلوط شده و به مدت دو روز معطل مانده و پس از آن مجددا ورز داده شده تا بصورت خمیری شل شود.ملات کاهگل از نسبت اختلاط ۴۰ تا ۴۵ کیلو گرم کاه مرغوب زرد در ۸/۱ مترمکعب خاک رس و افزودن تدریجی حدود ۴۰۰ لیتر آب و ورز دادن و مخلوط آن حاصل میشود.در ملات کاه گل استفاده از کاه مرغوب موجب جلوگیری از ترک خوردگی پوشش پس از خشک شدن شده و همچنین برای پایین آوردن درجه انجماد ملات در زمستان و جلوگیری از سبز شدن و رشد علف در پوشش ملات به آن نمک طعام اضافه میکنند.البته در مواردی که بخواهند رنگ ملات روشنتر شود به ملات خاکستر چوب اضافه میکنند.اگر کاه کمتر در ملات افزوده شود به آن گل نیمچه کاه گویند و اگر کاه را کوبیده و ریز کرده و به ملات اضافه کنند به آن سیم گل گویند.خاک رس ملات باید ناب و با حد اقل ماسه باشد و روش آزمایش خاک رس حل کردن بخشی از آن در یک ظرف آب بوده تا میزان رسوب ماسه قابل تشخیص شود.خاک رس حسب مواد موجود در خود دارای رنگهایی بشرح ذیل است.الف – خاک رس خاکستریاین خاک رس حاوی گرافیت زیادی میباشد.ب – خاک رس سفیداین خاک رس بدون اکسید آهن است.ج – خاک رس قرمز (سرخ)این خاک حاوی اکسید آهن سه ظرفیتی است.د- خاک رس تیرهخاک رسی که کربن دارد تیره میشود.ه- خاک رس کبودخاک رسی که اکسی آهن دو ظرفیتی دارد کبود است.در مناطقی که بجای کاه از پوست خرد شده برنج استفاده میکنند به ملات حاصله فل گل گویند.ماده چسباننده ملات گل و کاهگل، از خاک رس است. پولکهای خاک رس پس مکیدن آب به صورت خمیری در آمده و دانه‌های ماسه خاک را به یکدیگر می‌چسباننداین ملاتها از قدیمی‌ترین ملاتها هستند و در نخستین ساختمانهایی که بشر بنا کرده،به کار رفته است. هم اکنون نیز در ساختمانهای خشتی و گلی و حتی آجری و سنگی بسیاریاز روستاها این ملات به کار می‌رود. برای ساختن ملات گل، آخوره می‌بندند و در آن آب می‌اندازند و صبر می‌کنند تا پولکهای خاک رس آب بمکند، پس از آن ملات را خوب ورزمی‌دهند و به مصرف می‌رسانندچون ملات گل پس از خشک شدن جمع شده و ترک می‌خورد، به آن کاه می‌زنند که آن را مسلح کرده و از ترک خوردن آن جلوگیری کنندبرای ساختن این ملات نیز آخوره‌ای از خاک و کاه می‌سازند و در آن آب می‌اندازند تاخاک گل شده و کاه خیس خورده و نرم شود. پس از آن ملات را خوب ورز می‌دهند و به مصرف می‌رسانند. ملات کاهگل برای اندود ساختمانهای گلی، زیرسازی اندود گچی و آب‌بندی بام ساختمانها مصرف می‌شود. ملات کاهگل به علت سبکی وزن، عایق، حرارتی خوبی است و ازاین رو در گذشته سقف زیرین شیروانیهای دو پوشه را با این ملات از داخل اندودمی‌کردند تا جلو ورود گرما از سقف را بگیرند. چنانچه در آب ملات کاهگل کمی نمک طعام اضافه کنند، به علت خاصیت جذب و نگهداری رطوبت که در نمک وجود دارد، ملات بیشترخمیری می‌ماند و بهتر جلو عبور آب را می‌گیرد، به علاوه از آنجا که نمک درجه آب را پایین می‌آورد، در فصول سرد این ملات دیرتر یخ می‌زند، در ساختن کاهگل برای نما باید از کاه نرم و ریز استفاده کرد. برای ساختن هر مترمکعب کاهگل، حدود ۴۵ تا کیلوگرم کاه لازم است. گل نیمچه کاه دارای کاه کمتری است و برای فرش کردن آجرروی بام در مناطق کم باران به مصرف می‌رسد. گاهی اوقات به ملاتهای گلی به منظورآب‌بندی و دوام بیشتر، امولسیون قیر اضافه می‌کنند. افزودن ماسه به ملات گل، سبب کاهش جمع‌شدگی و در نتیجه کاهش ترک‌خوردگی آن می‌شود. افزودن کمی آهک یا سیمان نیزسبب اصلاح بعضی خاکها می‌شود.برچسبها: طرز تهیه کاهگل طبیعی
نوشته شده در جمعه یکم تیر ۱۳۹۷ساعت 17:46 توسط محسن حکیمیان| نظر بدهید
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 
Home > تازه‌ها > معماری روستایی > کاهگل کاری
کاهگل کاری

هدف:
در کارگاه کاهگل کاری میهمانان با تهیه مخلوط کاهگل وکاهگل کاری آشنا می شوند.
نحوه آموزش:
تهیه گِل، لگدکوبی، روش برش کاه و مخلوط کردن کاه، خاکستر و پشم گوسفند و ترکیب‌ها برای مصارف مختلف بیان می‌شود. اجرای کاهگل بر روی دیوار مرحله به مرحله شرح داده می‌شود و با مسافران تمرین می‌شود.
ابزار و مواد خام:
چکمه، ماله در اندازه‌های مختلف، بیل و بیلچه و دستکش در اختیار مسافران قرار داده خواهد شد. خاک، ساقه برنج، خاکستر و پشم از جمله مواد اولیه است.

آماده کردن گِل

خرد کردن کاه

خرد کردن کاه

خرد کردن کاه

خرد کردن کاه

کاه خرد شده

تهیه کاه خرد شده

اضافه کردن کاه به گِل

لگد کردن

لگد کردن

ریختن خاک مخصوص کاهگل

لگد کردن

لگد کردن

حمل کاهگل

حمل کاهگل

زدن کاهگل به دیوار

زدن کاهگل به دیوار

زدن کاهگل به دیوار

معماری چوب کج

نمونه دیوار کاهگل شده
برنامه های معماری روستایی مشابه: نجاری، درودگری

معماری پایدار
کاربرد مفاهیم پایداری در معماری، مبحثی تازه را به نام معماری پایدار، معماری اکولوژیکی، معماری سبز و معماری زیست محیطی باز کرده است که همگی اینها دارای مفهوم یکسانی هستند و بر معماری سازگار با محیط زیست دلالت دارند.
با جمع بندی نظرات و ایده های تمام نظریه پردازان فوق می توان گفت معماری پایدار که در واقع زیرمجموعه طراحی پایدار است؛ یکی از جریان های مهم معاصر است که عکس العملی منطقی در برابر مسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار می رود.
معماری پایدار مانند سایر مقولات معماری، دارای اصول و قواعد خاص خود است و به طور کلی این سه مرحله را در برمی گیرد:
صرفه جویی در منابع
طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی
طراحی برای انسان
که هر کدام آن ها استراتژی های ویژه خود را دارند.
کاهگل مدرن(مصنوعی)
1.قیمت مناسبهزینه پایین تر از مصالح مشابه۲٫اجرای سریعزمان خشک شدن سریع تر۳٫کاملا ضد آبضدآب با امکان تنفس لایه زیر۴٫بهترین انتخاببهترین انتخاب در مناطق کویری
 
1.      بهترین انتخاب
2.      
3.      کاملا ضد آب
4.      
5.      اجرای سریع
6.      
7.      قیمت مناسب

1.      ویژگی کاهگل مصنوعی حکیمیان
2.      قابلیت شستشو و ضد آب بودن کاهگل مصنوعی
3.      بدون بو و گرد و خاک
4.      اجرای سریع و آسان کاهگل مصنوعی
5.      قیمت مناسب آن
6.      ضخامت دو میلی متر
7.      خشک شدن سریع آن
8.      چسبندگی بالا (بدون کثیفی و خوردگی)
9.      بدون کثیفی
10.   عایق رطوبتی – ضد آب (قابل شستشو)
11.   انعطاف پذیری
12.   چسبندگی بالا
13.   آخرین پروژه کاهگل مدرن حکیمیان
14.   فروش و اجرای کاهگل مصنوعی(مدرن)

 
 



 
 
 
 
 

 
فروش و اجرای کاهگل مصنوعی(مدرن)
دانستنی ها
کاهگل مدرن حکیمیان

۱۱تیر
شهری با نمای ایرانی وسنتی
کاهگل
یزد شهرزاد ی است با تاجی از ستاره که راوی شبهای زیبای قصه ی هزار ویک شب کویر است در هرکوچه و.پس...
ادامه مطلب

۱۱تیر
پنجره های ارسی
دسته‌بندی نشده
یکی از معروف ترین پنجره های سنتی ایران پنجره های ارسی است. این پنجره ها به صورت لنگه طراحی می شدند تا...
ادامه مطلب

۱۱تیر
معماری ایران
کاهگل مدرن
معماری ایران دارای ویژگی‌هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی ویژه برخوردار است: ویژگی‌هایی چون طراحی مناسب،...
ادامه مطلب

۱۱تیر
هنر کاشیکاری در ایران
معماری سنتی ایران
هنر زیبای کاشیکاری از هنرهای دستی و قدیمی ایران است که زیباترین و قدیمی ترین آنها کاشی های فیروزه ای اصفهان است...
ادامه مطلب

۱۱تیر
کاهگل شگفتی معماری ایـرانی
کاهگل
کاهگل، شگفتی معماری ایـرانی در زمانی نه چندان دور در تمام شهرها اغلب ساختمان ها با خشت خام، گچ و کاهگل بنا شده و...
ادامه مطلب

۱۱تیر
شهری با نمای ایرانی وسنتی
کاهگل
یزد شهرزاد ی است با تاجی از ستاره که راوی شبهای زیبای قصه ی هزار ویک شب کویر است در هرکوچه و.پس...
ادامه مطلب

۱۱تیر
پنجره های ارسی
دسته‌بندی نشده
یکی از معروف ترین پنجره های سنتی ایران پنجره های ارسی است. این پنجره ها به صورت لنگه طراحی می شدند تا...
ادامه مطلب

۱۱تیر
معماری ایران
کاهگل مدرن
معماری ایران دارای ویژگی‌هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی ویژه برخوردار است: ویژگی‌هایی چون طراحی مناسب،...
ادامه مطلب

۱۱تیر
هنر کاشیکاری در ایران
معماری سنتی ایران
هنر زیبای کاشیکاری از هنرهای دستی و قدیمی ایران است که زیباترین و قدیمی ترین آنها کاشی های فیروزه ای اصفهان است...
ادامه مطلب

۱۱تیر
کاهگل شگفتی معماری ایـرانی
کاهگل
کاهگل، شگفتی معماری ایـرانی در زمانی نه چندان دور در تمام شهرها اغلب ساختمان ها با خشت خام، گچ و کاهگل بنا شده و...
ادامه مطلب

۱۱تیر
شهری با نمای ایرانی وسنتی
کاهگل
یزد شهرزاد ی است با تاجی از ستاره که راوی شبهای زیبای قصه ی هزار ویک شب کویر است در هرکوچه و.پس...
ادامه مطلب
رسم کاهگل کردن پشت بام‌ها (بون دویی) در ماهان قدیم
 مجتبی نوروز ماهانی9 دی 1397
 1 خواندن این مطلب 6 دقیقه زمان می‌برد
یکی از کارهای زیبا که با همکاری و همیاری مردم در شهر ماهان‌ انجام می‌شد کاهگل کردن سقف خانه‌ها بود که به آن در گویش محلی (بون دوئی) می‌گویند که در این ‌نوشتار به آن ‌می‌پردازیم.
مردم از اوایل مهر ماه در تدارک کاهگل کردن سقف منازل و خانه‌هایشان بر می‌آمدند. معمولا صحبت با این حرف که ناشی از نگرانی مرد خانه بود شروع می‌شد که به همسرش می‌گفت: در فصل بهار که باران آمد پشت بام را نگاه کردم دیدم گل سوراخ ناودان‌ها را بسته است و آب باران کاهگل را شسته و برده است و باید برای آن فکری بکنم. اما دستم خالی است و زن در جواب می‌گفت: جوش نزن مرد، نگران نباش؛ خدا بزرگ است.
می‌توانید با کمک دوتا پسرمان یا همسایه‌ها از آخر تابستان از گودال خشت‌مالی خاک بیاورید و شروع کنیم. من هم یک گونی گندم دارم و یک بزغاله که گذاشتم برای قُرمه زمستان آن را می‌کشیم، نصف آن را نهار درست می‌کنیم برای استاد گل مال و کارگراش و یک ضرب المثل کرمانی را هم به کار می برد و می‌گفت که (بوم دوئی(کاهگل) مثل میت است روی زمین نمیمونه).

 مقاله‌های مرتبط
 
بون دوئی یا کاهگل کردن پشت بام‌های خانه‌های گلی معمولا هر ۵ سال یک بار صورت می‌گرفت اما اگر صاحبخانه در فصل بارش مرتب به ناودانها سر می‌زدند و نمی‌گذاشتند که آنها بسته شوند و آب باران کاهگل را بشورد و ببرد گاهی تا ۸ سال هم احتیاج به کاهگل کردن نبود.
آغاز کار این گونه بود که صاحبخانه با کمک فرزندان اقوام و آشنایان یا همسایگان و با حیواناتی مانند الاغ و قاطر، خاک رس را از جای گذر سیلاب یا رودخانه یا گودال‌های خشتمالی به نزدیک خانه می‌آوردند و به فراخور حال در پشت دیوار و نزدیک به پشت بام روی هم می‌ریختند. دراین مرحله از کار با دقت داخل خاک را می‌گشتند و از درون خاک رس، سنگ یا چوب خشک و یا خا رها را جدا می‌کردند تا هنگام کار به دست و پای آنها آسیب نزند‌.
سپس نوبت فراهم آوردن کاه می‌شد آنها کاه را یا از کشاورزان می‌خریدند یا با اجازه کشاورزان از کاه باقی مانده در گندمزار را که به آن (سیفال) می‌گفتند جارو کرده و به محل می‌آوردند.

و برای هر قبه یا گنبد از بام که معمولا یک اتاق به اندازه سه درسه و یا چهار در چهار را شامل می‌شد حد‌ود ۱۰ تا ۱۲ من کاه استفاده می‌شد. زیرا در آن روزگار سقف‌ها به صورت چهارگوشه یا در اصطلاح بنایان کرمانی “چهار پرگال” می زدند و و بیشتراز این امکان نداشت اتاق‌ها را بزرگ کند ولی گفته می‌شود در ماهان استاد بنایی به نام استاد محمد توانسته بود سقفی بر روی اتاقی به اندازه ۵ در ۵ بزند.
کاری بسیار جالب و شگفت انگیز محسوب می‌شود. گاه باید به گونه‌ای باشد که آن را با گرجین از گندم جدا کرده باشد. گرجین وسیله‌ای است که با آن گندم‌ها را می‌کوبیدند و از خوشه جدا می‌کردند. از کاه نرم به دست آمده برای خوردن حیوانات استفاده می‌کردند و کاه زبر را برای کارهایی مانند کاهگل کردن پشت بام و دیوارها به کار می‌بردند. مانند کاری که امروزه با کمباین صورت می‌پذیرد.
طریقه کاهگل کردن
کاه را پس از بردن به محل انجام کار روی خاکهای رس ریخته و کاملا با هم مخلوط می‌کردند و به اصطلاح برمی‌گرداند سپس آنها را به صورت تپه کوچک روی هم ریخته و وسط آن را خالی کرده و از آب لبریز می‌کردند ومدت دو شبانه روز در این حالت قرار می‌دادند تا کاه و خاکها کاملاً خیس بخورند.
پس از آماده شدن مخلوط کاهگل باید آن را به روی پشت بام‌ها منتقل می‌کردند وچون انجام این عمل به تنهایی امکانپذیر نبود و باید این کار به صورت دسته جمعی انجام می‌شد. اکنون دیگرنوبت کمک از همسایه‌ها و دوستان بود. نوعی همکاری توام با شادی و نشاط که مردم برای انجام آن روز شماری می‌کردند.
کار اشتراکی در کاهگل کردن

ابتدا چوب هست یا داربست را می‌ساختند و همزمان عده‌ای هم کاهگل را با هم کاملا مخلوط می‌کردند و به هم می‌زدند. به ازای هر بار خاک که تقریبا برابر با یک فرغون می‌‌شود سه من به کار می‌رفت. آنگاه یک لنگه از در چوبی را روی داربست انداخته آن را با ریسمان محکم به داربست می‌بستند.دو نفر از کارگران مخلوط کاه وگل را روی این در ریخته و دو نفر هم روی داربست ایستاده بودند، آن را به بالای پشت بام می‌ریختند.
گفتنی است بین طاق و دیوار یک راه هست که با آن آب رو می‌گویند عرض این آب رو، حدود نیم گز یا اندکی بیشتر و در مقیاس امروزه بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر است و کاه گلی را که روی پشت بام می‌ریختند در آب رو قرار می‌گرفت. همزمان یک نفر با بیل آن را به کنار می‌زد و درمن قسمت‌های مختلف آب رو را پخش می‌کرد تا فضای کافی برای ریختن بقیه کاهگل‌های روی زمین وجود داشته باشد.
کارگری نیز در آب رویی که در میان دو گنبد پشت بام قرار داشت می‌ایستاد و کاهگلها را داخل زنبیل می‌ریخت. این زنبیل از چوب ساخته می‌شد و ساختن آن روش منحصربه فرد وجالبی داشت و هنر ساختن آن را چند نفر بیشتر نمی‌دانستند. آنها با تکه‌های انار و دوعدد چوب محکم از درختی به نام (شُنگ) وسیله‌ای مانند برانکارد درست می‌کردند. جالب است که ترکه‌های انار را چنان به هم می‌بافتند که حتی یک ذره از کاهگل هنگام جابجایی از میان آن به زمین نمی‌ریخت.

عرض زنبیل تقریبا حدود شصت سانتیمتر و طول آن نیز در حدود دو متر و چهل سانتیمتر بود. برای حمل این زنبیل به دو نفر نیرو احتیاج بود. آنها باید آن را پس از پر شدن، روی سر گنبد چپه می‌کردند.
نکته جالب این بود که استاد وکارگران همراهش در هنگام کار با خواندن آواز و یا شوخی‌های دوستانه خستگی را از تن می زدودند و خدا را به خاطر اینکه به آنها توان کار کردن را داده شکر می‌کردند. �
برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۶:۰۴ توسط:ولقان حسینی موضوع: نظرات (0)