دفتر تجارت الكترونيك ولقان

عنوان اختراع: كاهگل پليمري (كاهرنگ)عنوان اختراع: كاهگل پليمري (كاهرنگ)

عنوان اختراع: كاهگل پليمري (كاهرنگ)
زمينه فني اختراع: شيمي
مشكل فني و بيان اهداف اختراع:
كاهگل ملاتي است كه در معماري ايران به خصوص در مناطق كوير مركزي ايران به كار مي‌رود. كاهگل در قالب تناسبات دلپذير تركيب با كاشي، چوب و يا سنگ و مصالحي مشابه تركيب شده و معماران ايراني از آن‌ها براي تزيين ساختمان‌ها كمك گرفته اند. رنگ دلنشين كاهگل نه تنها زيبايي فوق العاده اي به شهر ايراني مي داده بلكه بر زندگي مردم روشني و رنگ بخصوصي مي پاشيده است. معماران تيز هوش از گرمي رنگ كاهگل براي متن تزيينات ديواري داخل بنا نيز استفاده كرده اند. ديوار حياط‌هاي داخلي را از بهترين خمير سرخ فام پوشانيده و بر آن با خطوط برجسته ي گچ نقش‌هاي هندسي انداخته اند و يا آن را به داخل هشتي‌هاي ورودي كشيده و بر آن نقش‌هاي تصويري ساخته اند. رنگ كاهگل نور شديد و گاه زننده ي آفتاب سرزمين ما را براي ساكنان آن مطبوع نموده و در گرم ترين فصل سال برگشت اشعه ي خورشيد و حرارت آن را از روي بام‌ها و يا ديوارهاي كاهگلي به حداقل رسانيده است.
اما كاهگل سنتي و طبيعي مشكلات خاص خود را دارد كه سبب ميشود اجرا و استفاده و نگهداري آن سخت شده و توجيح اقتصادي نداشته باشد.
• خشكي و كاهش عمر در اثر قرارگرفتن در معرض نور خورشيد.
• جذب آلودگي هاي محيطي و كثيف و كدر شدن ظاهر آن.
• مقاومت كم و كاهش عمر در اثر شرايط جوي مانند بارندگي.
• ايجاد گرد و خاك در محيط.
• ريزش مواد تشكيل دهنده.
• چسبندگي نسبتا پايين با توجه به مواد اوليه.
• هزينه بالاي اجرا و نگهداري.
• زمان اجراي طولاني.
• محدوديت زماني در اجرا (در ماه هاي سرد سال امكان اجرا وجود ندارد).
دانش فني پيشين:
بنده با بيش از 10 سال سابقه در توليد رنگ هاي صنعتي و ساختماني، چسب هاي كامپوزيت و اجراي دكوراسيون داخلي و همچنين توليد عايق پليمري، اپوكسي دوقلو، كفپوش اپوكسي و پلي يورتان، پوشش محافظ نما و … از يك سو و اجراي آن‌ها در كنار اجراي دكوراسيون داخلي، جهت بهينه سازي محصولات و تهيه فورمولاسيون هاي جديد به منظور رفع مشكلات محصولات و مواد اوليه موجود اقدام به تحقيق و طراحي محصولات جديد از جمله كاهرنگ كرده ام.
دانش موجود:
كاهرنگ برپايه رزين سيليكوني با فيلرهاي سيليكاتي توليد داخل (متناسب با مناطق مختلف ايران) طراحي و توليد شده. در بافت آن از كاه طبيعي استفاده شده و حلال آن آب مي باشد.
• استفاده 50 درصدي از رزين سيليكوني به جاي گل سبب شده محصول نهايي در ضخامت كم، انعطاف پذيري بالايي داشته باشد.
• استفاده از فيلرهاي سيليكاتي باعث قوام و ضدسايش بودن محصول نهايي ميگردد.
• استفاده از كاه بافت مورد نظر كه كاملا شبيه كاهگل هست را ايجاد مي نمايد.
• وجود آب به عنوان حلال علاوه بر سازگاري با محيط زيست سبب ايجاد رنگي بدون بو و غير سمي و ارزان ميگردد.
• عدم استفاده از گل رس سبب اجراي آسان و عدم ترك خوردگي محصول نهايي پس از خشك شدن ميگردد.
اشكال، نقشه ها، نمودارها:

مزاياي اختراع:
از ويژگيهاي آن ضد آب و مقاوم به نور UV خورشيد بودن و اجازه تنفس دادن به سطح زيرين است. درساخت اين كاهگل از مواد نانو سيليكون استفاده شده كه باعث خود تميز شوندگي آن ميشود و خواص آب بندي و عايقي آنرا افزايش ميدهد.
• انعطاف پذيري.
• سرعت در اجرا.
• آساني در اجرا.
• بي بو بودن.
• دوستدار محيط زيست.
• سريع خشك شدن.
• چسبندگي بالا.
• قيمت مناسب.

روش اجرايي براي به كار گيري:
كاهرنگ بسيار آسان و سريع قابل اجرا ميباشد. به وسيله قلمو و يا كنيتكس پاش قابل اعمال روي هر سطحي مي باشد و سرعت خشك شدن بستگي به دماي محيط بين 10 الي 30 دقيقه مي باشد.
كاربرد صنعتي اختراع:
جايگزين مناسب براي سيمگل و كاهگل‌هاي سنتي كه با آب شسته ميشوند و باعث ايجاد گرد و خاك ناخواسته در محيط ميگردند. مناسب براي محيطهاي خانگي بالاخص دكوراسيون ديوارهاي داخلي منزل و همچنين مناسب بازسازي ابنيه‌هاي تاريخي و خلق نما‌هاي سنتي مشابه مناطق كويري.

عنوان اختراع: كاهگل پليمري (كاهرنگ)
زمينه فني اختراع: شيمي
مشكل فني و بيان اهداف اختراع:
كاهگل ملاتي است كه در معماري ايران به خصوص در مناطق كوير مركزي ايران به كار مي‌رود. كاهگل در قالب تناسبات دلپذير تركيب با كاشي، چوب و يا سنگ و مصالحي مشابه تركيب شده و معماران ايراني از آن‌ها براي تزيين ساختمان‌ها كمك گرفته اند. رنگ دلنشين كاهگل نه تنها زيبايي فوق العاده اي به شهر ايراني مي داده بلكه بر زندگي مردم روشني و رنگ بخصوصي مي پاشيده است. معماران تيز هوش از گرمي رنگ كاهگل براي متن تزيينات ديواري داخل بنا نيز استفاده كرده اند. ديوار حياط‌هاي داخلي را از بهترين خمير سرخ فام پوشانيده و بر آن با خطوط برجسته ي گچ نقش‌هاي هندسي انداخته اند و يا آن را به داخل هشتي‌هاي ورودي كشيده و بر آن نقش‌هاي تصويري ساخته اند. رنگ كاهگل نور شديد و گاه زننده ي آفتاب سرزمين ما را براي ساكنان آن مطبوع نموده و در گرم ترين فصل سال برگشت اشعه ي خورشيد و حرارت آن را از روي بام‌ها و يا ديوارهاي كاهگلي به حداقل رسانيده است.
اما كاهگل سنتي و طبيعي مشكلات خاص خود را دارد كه سبب ميشود اجرا و استفاده و نگهداري آن سخت شده و توجيح اقتصادي نداشته باشد.
• خشكي و كاهش عمر در اثر قرارگرفتن در معرض نور خورشيد.
• جذب آلودگي هاي محيطي و كثيف و كدر شدن ظاهر آن.
• مقاومت كم و كاهش عمر در اثر شرايط جوي مانند بارندگي.
• ايجاد گرد و خاك در محيط.
• ريزش مواد تشكيل دهنده.
• چسبندگي نسبتا پايين با توجه به مواد اوليه.
• هزينه بالاي اجرا و نگهداري.
• زمان اجراي طولاني.
• محدوديت زماني در اجرا (در ماه هاي سرد سال امكان اجرا وجود ندارد).
دانش فني پيشين:
بنده با بيش از 10 سال سابقه در توليد رنگ هاي صنعتي و ساختماني، چسب هاي كامپوزيت و اجراي دكوراسيون داخلي و همچنين توليد عايق پليمري، اپوكسي دوقلو، كفپوش اپوكسي و پلي يورتان، پوشش محافظ نما و … از يك سو و اجراي آن‌ها در كنار اجراي دكوراسيون داخلي، جهت بهينه سازي محصولات و تهيه فورمولاسيون هاي جديد به منظور رفع مشكلات محصولات و مواد اوليه موجود اقدام به تحقيق و طراحي محصولات جديد از جمله كاهرنگ كرده ام.
دانش موجود:
كاهرنگ برپايه رزين سيليكوني با فيلرهاي سيليكاتي توليد داخل (متناسب با مناطق مختلف ايران) طراحي و توليد شده. در بافت آن از كاه طبيعي استفاده شده و حلال آن آب مي باشد.
• استفاده 50 درصدي از رزين سيليكوني به جاي گل سبب شده محصول نهايي در ضخامت كم، انعطاف پذيري بالايي داشته باشد.
• استفاده از فيلرهاي سيليكاتي باعث قوام و ضدسايش بودن محصول نهايي ميگردد.
• استفاده از كاه بافت مورد نظر كه كاملا شبيه كاهگل هست را ايجاد مي نمايد.
• وجود آب به عنوان حلال علاوه بر سازگاري با محيط زيست سبب ايجاد رنگي بدون بو و غير سمي و ارزان ميگردد.
• عدم استفاده از گل رس سبب اجراي آسان و عدم ترك خوردگي محصول نهايي پس از خشك شدن ميگردد.
اشكال، نقشه ها، نمودارها:

مزاياي اختراع:
از ويژگيهاي آن ضد آب و مقاوم به نور UV خورشيد بودن و اجازه تنفس دادن به سطح زيرين است. درساخت اين كاهگل از مواد نانو سيليكون استفاده شده كه باعث خود تميز شوندگي آن ميشود و خواص آب بندي و عايقي آنرا افزايش ميدهد.
• انعطاف پذيري.
• سرعت در اجرا.
• آساني در اجرا.
• بي بو بودن.
• دوستدار محيط زيست.
• سريع خشك شدن.
• چسبندگي بالا.
• قيمت مناسب.

روش اجرايي براي به كار گيري:
كاهرنگ بسيار آسان و سريع قابل اجرا ميباشد. به وسيله قلمو و يا كنيتكس پاش قابل اعمال روي هر سطحي مي باشد و سرعت خشك شدن بستگي به دماي محيط بين 10 الي 30 دقيقه مي باشد.
كاربرد صنعتي اختراع:
جايگزين مناسب براي سيمگل و كاهگل‌هاي سنتي كه با آب شسته ميشوند و باعث ايجاد گرد و خاك ناخواسته در محيط ميگردند. مناسب براي محيطهاي خانگي بالاخص دكوراسيون ديوارهاي داخلي منزل و همچنين مناسب بازسازي ابنيه‌هاي تاريخي و خلق نما‌هاي سنتي مشابه مناطق كويري.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۰:۵۶ توسط:ولقان حسيني موضوع: نظرات (0)

حق زندگي و استفاده از امكانات براي زندگي بهتر جزو حقوق اوليه انسانهاست.حق زندگي و استفاده از امكانات براي زندگي بهتر جزو حقوق اوليه انسانهاست.

حق زندگي، ايجاد امكانات يا استفاده از امكانات موجود براي زندگي بهتر جزو حقوق اوليه انسانهاست. از آدماي واقعي با نيازهاي واقعي نميشه انتظار ساخت جامعه آرماني داشت. گذشت و حماسه راهيه كه انسانهاي والا براي رسيدن به هدف و آرماني والاتر از زندگي، "انتخاب" ميكنن. پس انتظار اينكه مردمي از حقوق اوليه و رفاه بگذرن و راه گذشت و حماسه رو پيش بگيرن براي رسيدن به هدفي كه لزوما هدف اونها نيست انتظاري بيش از حده.
تلاش براي ساخت جامعه آرماني از آدماي واقعي بزرگترين شكستهاي تاريخ بشريت رو رقم زده. هدايت ميگه وعده مدينه فاضله بهترين بهانه براي جهنم كردن دنياست. هيتلر، ماركس، لنين، مائو، صدام و بقيه رهبران تماميت خواه و حتي ديكتاتورهايي مثل غذافي قصد نابودي كشور، جامعه و دنيا رو نداشتن فقط آدماي توتاليته اي بودن كه از جامعه انتظار داشتن يكدست بشن، از تفاوتها و خواسته هاشون بگذرن و گرد آرمان اونها جمع شن اما وقتي ميفهميدن اشتباه كردن بجاي قبول اشتباه با زور و حذف سعي ميكردن مردم رو يكدست كنن.
اما كندوان، بعضي از سازه هاي كندوان حدود هفت هزار سال قدمت دارن و شش ماه در سال اونجا يخبندان هست لذا طبيعيه كه مردمش تمايل داشته باشن از مصالح بهتر و پنجره هاي آلومينيومي و دو جداره استفاده كنن. كندوان يه شهر با نمادهاي مذهبي نيست كه مورد عنايت حكومت باشه سالهاس ساكنينش از كمبود امكانات در رنجن و اگر از تير برق كابلي هم كشيده باشن تا برخي نيازهاي اساسيشون رو رفع كنن حق مسلمشونه.
اينها و موارد مشابه توجيهي براي تغيير بافت يك شهر تاريخي و ناديده گرفتن و از بين بردن آثار تاريخي نيست. مقدمه اي بود تا بگم نميشه مجبورشون كرد و يا ازشون انتظار داشت كه چون بواسطه جبر جغرافيا اونجا دنيا اومدن بايد رياضت بكشن تا زماني كه ما از زندگيشون بازديد ميكنيم لذت ببريم و يا در مورد عرق ملي و حس ناسيوناليستي با مردمي حرف زد كه از سطح آموزش و فرهنگ كه بگذريم، سخت درگير تامين كف خواسته ها براي ادامه حيات هستن.
سالهاست به سبب سياست و آموزش غلط، چيزي كه ما رو كنار هم نگهداشته ملي گرايي نيست. كورد و تورك و بلوچ و عرب هركدوم از يه گوشه قصد جدايي دارن، اونچه كه تا كنون مانع شده ديكتاتوري و زور هست. اتفاقاتي كه از دوره گورباچف به بعد در شوروي افتاده عينا تو كشور ما تكرار ميشه.
خب! چاره چيه؟ بذاريم خراب بشه و از بين بره؟ نه معلومه كه نه. هركدوم از ما در قبال اين مسئله مسئوليم. اما به روش علمي و با قبول واقعيت. گلايه كردن بدون تحليل دقيق و واقعي از مشكل و بدون ارائه پيشنهاد، هرگز راهكار و حلال مشكلات نبوده و نيست. ما تنها كشور تاريخي دنيا نيستيم. استفاده از تجربيات ديگران و بومي سازي راه كارشون ميتونه براي حل مشكل كمكمون كنه.
زندگي در لندن به جهت تمركز و تراكم بالا، تقريبا دوبرابر زندگي تو ساير شهرهاي انگليس هزينه داره، بيشتر نيروي كار لندن از شهرهاي ديگه ميان و برميگردن اما كسي حق نداره تو بافت تاريخيش برج بسازه يا ارتفاعش رو افزايش بده، حتي اگر مالكش باشه. نقشه، مصالح و رنگ پيشنهادي رو به كمسيون تخصصي كه صرفا براي اينكار تشكيل شده ارائه ميكنن و اونها با در نظر گرفتن قوانين و نهايت انعطاف نسبت به اينكه در مورد حق اوليه يك انسان دارن تصميم ميگيرن، نقشه رو تاييد يا رد ميكنن.
اين پروسه تو كشور ما توسط افراد بدون تخصص و غير شايسته اداره ميشه كه براي رعايت قوانين بجاي عرق ملي فكر نگهداشتن سمتشون و بجاي انسانيت در تصميم گيري به فكر منافع مالي و ... هستن.
دولت وظيفه تامين نيازهاي اوليه و آموزش اين افراد رو داره تا علاوه بر حفظ ظاهر شهر، از تكنولوژي روز براي رفع نيازهاي اوليشون از قبيل روشن و گرم نگهداشتن خونه استفاده كنن. با فرض فراهم شدن نيازهاي اوليه، هنوز بايد رياضت بكشن و دليلي قوي براي اين كار لازمه. قبل از هر چيز اعطاي اولويت و تسهيلات جهت استفاده از شرايطي هست كه بواسطه توريستي بودن شهر شامل حالشون شده مثل امكان ارايه خدمات به توريستها، غذاخوريهاي كوچيك سنتي، تبديل برخي مكانهاي مسكوني به هاستل و اقامتگاههاي بوم گردي، واگذاري بنگاههاي اقتصادي و استخدام نيروي كار بومي در مشاغلي كه بواسطه توريستي بودن منطقه و در جواب نياز بازار مصرف به وجود اومده و ... كه ميتونه انگيزه ايجاد كنه.
دولت و نهادهاي مسئول بايد با تقويت و تشويق مردم به گردشگري و تبليغ و جذب گردشگر خارجي و ايجاد امكانات آموزشي و بهداشتي، وعده آينده بهتر رو به خودشون و نسل بعدشون بدن. نميتونيم به فكر امكانات رفاهي خانوادمون و يا تحصيلشون خارج از كشور باشيم و از مردم ديگه اي بخواهيم از خود و خانوادشون بگذرن، فداكاري كنن و آثار باستاني براي ما حفظ كنن. علاوه بر اين بومي هاي منطقه كه امتيازها هنوز دليل قانع كننده اي براشون نيست، بايد بتونن ملكشون رو به قيمتي معقول كه امكان زندگي در شهر ديگه رو بهشون ميده به مزايده بذارن و يا به ميراث بفروشن.
اما اتفاقي كه در واقعيت افتاده اينه كه امتيازها و اولويتها به مردم بومي تعلق نميگيره و مشاركتي در مزايا ندارن و فقط مضرات نصيبشون شده، مردمي هم كه نتونستن تحمل كنن و ترك كردن با قيمتهاي ناچيز واگذار كردن به افراد متمول كه به قصد ييلاق قشلاق اونجا ميرن.
كاري كه وظيفه مردم هست، حمايت از گردشگري داخلي با تبليغ و انتشار عكس و ويدئو هست و مهمتر از اون خريد صنايع دستي، توليدات و محصولات بوميان منطقه و كمك به اقتصادشونه. آموزش و فرهنگسازي براي گردشگري سالم با كمترين آسيب به آثار و ساختار منطقه، تشكيل ان جي او، اطلاع رساني و تماس و درخواست از مقامات مسئول هم يكي از اين راه هاست.حق زندگي، ايجاد امكانات يا استفاده از امكانات موجود براي زندگي بهتر جزو حقوق اوليه انسانهاست. از آدماي واقعي با نيازهاي واقعي نميشه انتظار ساخت جامعه آرماني داشت. گذشت و حماسه راهيه كه انسانهاي والا براي رسيدن به هدف و آرماني والاتر از زندگي، "انتخاب" ميكنن. پس انتظار اينكه مردمي از حقوق اوليه و رفاه بگذرن و راه گذشت و حماسه رو پيش بگيرن براي رسيدن به هدفي كه لزوما هدف اونها نيست انتظاري بيش از حده.
تلاش براي ساخت جامعه آرماني از آدماي واقعي بزرگترين شكستهاي تاريخ بشريت رو رقم زده. هدايت ميگه وعده مدينه فاضله بهترين بهانه براي جهنم كردن دنياست. هيتلر، ماركس، لنين، مائو، صدام و بقيه رهبران تماميت خواه و حتي ديكتاتورهايي مثل غذافي قصد نابودي كشور، جامعه و دنيا رو نداشتن فقط آدماي توتاليته اي بودن كه از جامعه انتظار داشتن يكدست بشن، از تفاوتها و خواسته هاشون بگذرن و گرد آرمان اونها جمع شن اما وقتي ميفهميدن اشتباه كردن بجاي قبول اشتباه با زور و حذف سعي ميكردن مردم رو يكدست كنن.
اما كندوان، بعضي از سازه هاي كندوان حدود هفت هزار سال قدمت دارن و شش ماه در سال اونجا يخبندان هست لذا طبيعيه كه مردمش تمايل داشته باشن از مصالح بهتر و پنجره هاي آلومينيومي و دو جداره استفاده كنن. كندوان يه شهر با نمادهاي مذهبي نيست كه مورد عنايت حكومت باشه سالهاس ساكنينش از كمبود امكانات در رنجن و اگر از تير برق كابلي هم كشيده باشن تا برخي نيازهاي اساسيشون رو رفع كنن حق مسلمشونه.
اينها و موارد مشابه توجيهي براي تغيير بافت يك شهر تاريخي و ناديده گرفتن و از بين بردن آثار تاريخي نيست. مقدمه اي بود تا بگم نميشه مجبورشون كرد و يا ازشون انتظار داشت كه چون بواسطه جبر جغرافيا اونجا دنيا اومدن بايد رياضت بكشن تا زماني كه ما از زندگيشون بازديد ميكنيم لذت ببريم و يا در مورد عرق ملي و حس ناسيوناليستي با مردمي حرف زد كه از سطح آموزش و فرهنگ كه بگذريم، سخت درگير تامين كف خواسته ها براي ادامه حيات هستن.
سالهاست به سبب سياست و آموزش غلط، چيزي كه ما رو كنار هم نگهداشته ملي گرايي نيست. كورد و تورك و بلوچ و عرب هركدوم از يه گوشه قصد جدايي دارن، اونچه كه تا كنون مانع شده ديكتاتوري و زور هست. اتفاقاتي كه از دوره گورباچف به بعد در شوروي افتاده عينا تو كشور ما تكرار ميشه.
خب! چاره چيه؟ بذاريم خراب بشه و از بين بره؟ نه معلومه كه نه. هركدوم از ما در قبال اين مسئله مسئوليم. اما به روش علمي و با قبول واقعيت. گلايه كردن بدون تحليل دقيق و واقعي از مشكل و بدون ارائه پيشنهاد، هرگز راهكار و حلال مشكلات نبوده و نيست. ما تنها كشور تاريخي دنيا نيستيم. استفاده از تجربيات ديگران و بومي سازي راه كارشون ميتونه براي حل مشكل كمكمون كنه.
زندگي در لندن به جهت تمركز و تراكم بالا، تقريبا دوبرابر زندگي تو ساير شهرهاي انگليس هزينه داره، بيشتر نيروي كار لندن از شهرهاي ديگه ميان و برميگردن اما كسي حق نداره تو بافت تاريخيش برج بسازه يا ارتفاعش رو افزايش بده، حتي اگر مالكش باشه. نقشه، مصالح و رنگ پيشنهادي رو به كمسيون تخصصي كه صرفا براي اينكار تشكيل شده ارائه ميكنن و اونها با در نظر گرفتن قوانين و نهايت انعطاف نسبت به اينكه در مورد حق اوليه يك انسان دارن تصميم ميگيرن، نقشه رو تاييد يا رد ميكنن.
اين پروسه تو كشور ما توسط افراد بدون تخصص و غير شايسته اداره ميشه كه براي رعايت قوانين بجاي عرق ملي فكر نگهداشتن سمتشون و بجاي انسانيت در تصميم گيري به فكر منافع مالي و ... هستن.
دولت وظيفه تامين نيازهاي اوليه و آموزش اين افراد رو داره تا علاوه بر حفظ ظاهر شهر، از تكنولوژي روز براي رفع نيازهاي اوليشون از قبيل روشن و گرم نگهداشتن خونه استفاده كنن. با فرض فراهم شدن نيازهاي اوليه، هنوز بايد رياضت بكشن و دليلي قوي براي اين كار لازمه. قبل از هر چيز اعطاي اولويت و تسهيلات جهت استفاده از شرايطي هست كه بواسطه توريستي بودن شهر شامل حالشون شده مثل امكان ارايه خدمات به توريستها، غذاخوريهاي كوچيك سنتي، تبديل برخي مكانهاي مسكوني به هاستل و اقامتگاههاي بوم گردي، واگذاري بنگاههاي اقتصادي و استخدام نيروي كار بومي در مشاغلي كه بواسطه توريستي بودن منطقه و در جواب نياز بازار مصرف به وجود اومده و ... كه ميتونه انگيزه ايجاد كنه.
دولت و نهادهاي مسئول بايد با تقويت و تشويق مردم به گردشگري و تبليغ و جذب گردشگر خارجي و ايجاد امكانات آموزشي و بهداشتي، وعده آينده بهتر رو به خودشون و نسل بعدشون بدن. نميتونيم به فكر امكانات رفاهي خانوادمون و يا تحصيلشون خارج از كشور باشيم و از مردم ديگه اي بخواهيم از خود و خانوادشون بگذرن، فداكاري كنن و آثار باستاني براي ما حفظ كنن. علاوه بر اين بومي هاي منطقه كه امتيازها هنوز دليل قانع كننده اي براشون نيست، بايد بتونن ملكشون رو به قيمتي معقول كه امكان زندگي در شهر ديگه رو بهشون ميده به مزايده بذارن و يا به ميراث بفروشن.
اما اتفاقي كه در واقعيت افتاده اينه كه امتيازها و اولويتها به مردم بومي تعلق نميگيره و مشاركتي در مزايا ندارن و فقط مضرات نصيبشون شده، مردمي هم كه نتونستن تحمل كنن و ترك كردن با قيمتهاي ناچيز واگذار كردن به افراد متمول كه به قصد ييلاق قشلاق اونجا ميرن.
كاري كه وظيفه مردم هست، حمايت از گردشگري داخلي با تبليغ و انتشار عكس و ويدئو هست و مهمتر از اون خريد صنايع دستي، توليدات و محصولات بوميان منطقه و كمك به اقتصادشونه. آموزش و فرهنگسازي براي گردشگري سالم با كمترين آسيب به آثار و ساختار منطقه، تشكيل ان جي او، اطلاع رساني و تماس و درخواست از مقامات مسئول هم يكي از اين راه هاست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۳:۵۲ توسط:ولقان حسيني موضوع: نظرات (0)

همه چيز درباره سايت - چگونه مي‌توان صاحب يك وب سايت شد؟

وب‌گاه، تارگاه، تارنما، سايت يا وب‌سايت، مجموعه‌اي از صفحات وب است كه داراي يك دامنه‌ اينترنتي يا زير دامنه اينترنتي مشتركند و روي شبكه اينترنت قرار مي‌گيرد. وب سايت‌ها مزاياي فراواني را براي مديران و صاحبان خود به همراه دارند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به تأثير سايت در اطلاع رساني، بازاريابي، ايجاد قابليت‌هاي جديد تبليغاتي، در دسترس بودن، فعاليت در خارج از مرزهاي جغرافيايي و درآمد زايي اشاره كرد. انتخاب وب سايت مناسب علاوه بر افزايش درصد موفقيت در رسيدن به هدفي كه به آن منظور ايجاد شده سبب كاهش هزينه‌هاي مالي و زماني مديريتي و نگهداري خواهد شد از اين‌سو انتخاب مناسب‌ترين گزينه بسيار حائز اهميت خواهد بود. براي مشاوره و راهنمايي رايگان با ما تماس بگيريد.
چگونه مي‌توان صاحب يك وب سايت شد؟
انتخاب و خريد يك نام دامنه مناسب: نام دامنه همان نام سايت است و پسوند دامنه بيانگر نوع سايت خواهد بود. به عنوان مثال: پسوندCom براي سايت‌هاي تجاري و عمومي، پسوندNet براي شبكه‌ها، پسوندOrg براي سازمان‌ها و ارگان‌ها، پسوند Info بانك‌هاي اطلاعاتي استفاده مي‌شوند.
انتخاب و خريد فضاي ميزباني مناسب: ميزباني وب يا وب هُستينگ به مفهوم فراهم ساختن فضايي است كه كاربر مي‌تواند فايل‌هاي وب‌گاه خود را در آن قرار دهد. توجه: براي جلوگيري از هرگونه احتمال خطر امنيتي و يا جلوگيري از مصرف منابع سرورها توسط سايت‌هاي ديگر سرويس‌هاستينگ فقط به كارفرمايان و متقاضيان وب‌سايت تعلق مي‌گيرد و قصد فروش جداگانه نداريم.
سفارش طراحي و يا برنامه نويسي وب‌سايت: طراحي وب به فناوري ساخت و راه‌اندازي صفحات وب گفته مي‌شود.وب سايتها انواع مختلف دارند كه براساس زبان برنامه نويسي و يا نوع استفاده و قابليت‌هايي كه دارند به گروههاي مختلفي تقسيم مي‌شوند.
قابليت‌هاي طراحي و برنامه نويسي ما:
طراحي استايل و قالب‌هاي جذاب و خاص با استانداردCSS 3 .
طراحي سايت‌هاي ثابت با استانداردHTML 5 .
برنامه نويسي وب سايت‌هاي ديناميك به زبان‌هايASP.Net 4 وPHP 5 .
استفاده از اسكريپت‌هاي Ajax, JQuery, Silverlight, Action Script, Java Script .
استفاده از بانك‌هاي اطلاعاتيMS Access, MS SQL Server, MySQL ..
يه چيزي بگم؟ من از اين اطلاعات و جدولا هيچي نفهميدم، ميشه خلاصه توضيح بدين؟
اگه نميخاين محتواي سايتتون بيشتر از دو بار در سال تغيير كنه سايت استاتيك يا همون ثابت رو انتخاب كنين.
اگه تغييرات زياد دارين سايت پويا يا دايناميك سفارش بدين.
اگه اصول سايتتون براساس انتشار محتوا و يا عضو گيري و اينجور چيزها دارين پرتال بهترين انتخاب براتون.
اگه خودتون، محصولتون و … اونقدر معروف هست كه به گوگل و سرچ شدن اهميت نميدين فلش رو انتخاب كنين.
* تمديد ساليانه فقط شامل هزينه تمديد نام دامنه و فضاي ميزباني مي‌شود كه سال اول رايگان است.
سايت‌هاي ثابت (استاتيك)
مناسب براي افراد، سازمان‌ها و شركت‌هايي كه بيش از دوبار در سال نياز به ايجاد تغييرات عمده در سايت ندارند. اين سايت‌ها يك‌بار طراحي شده و اطلاعات مورد نياز ثبت مي‌گردد، پس از آن براي تغييرات عمده نياز به يك طراح حرفه‌اي يا نيمه حرفه‌اي سايت است. از آنجا كه حجم كمتري از كد در طراحي سايت‌هاي ثابت استفاده مي‌شود سرعت بارگذاري بالايي دارند. كاهش حجم كدها كه باعث خوانايي بيشتر سايت توسط روبات‌هاي جستجوگر مي‌شود از يك سو و كاهش زمان بارگذاري از سوي ديگر سبب بهبود وضعيت از لحاظ امتياز دهي موتورهاي جستجو يا همان رنكينگ مي‌شود. عدم امكان ايجاد تغيير توسط افراد عادي علاوه بر افزايش امنيت سبب بهره‌مندي از گرافيك و ظاهري زيبا مي‌شود چرا كه همه چيز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاوير و همچنين همه عناصر مكان مشخص و ثابتي دارند در نتيجه مي‌توان براي محل قرار گرفتن هر يك از اجزاء بهترين تصميم را گرفت اما از طرفي نيز عدم امكان ايجاد تغييرات توسط افراد عادي سبب مي‌شود تا امكان بروز رساني سايت از صاحبان و مديران سايت سلب شود.
سايت‌هاي پويا (ديناميك(
مناسب براي افراد، سازمان‌ها و شركت‌هايي كه به دفعات نياز به ايجاد تغييرات دارند. محتواي سايت‌هاي ديناميك بعد از طراحي توسط افراد عادي كه دسترسي به سيستم مديريت محتواي سايت را داشته باشند قابل تغيير است. در اين‌گونه از سايت‌ها ابتدا اسكلت سايت توسط طراح ايجاد مي‌شود و سپس محتوا توسط مديران سايت‌ها تغيير مي‌كند مانند فرم قراردادي كه يك‌بار توسط فردي ايجاد مي‌شود و توسط افراد ديگري بارها تكميل مي‌شود، از اين رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقيق متون، تصاوير و ساير عناصري كه بعداً توسط مديران سايت‌ها تغيير مي‌كند اطلاع ندارد و همه حالات را در نظر مي‌گيرند، اين كار سبب مي‌شود تا حدودي از گرافيك و جلوه سايت كاسته شود. يكي از مزيت‌هاي سايت‌هاي ديناميك اين است كه هيچ محدوديتي براي ايجاد، تغيير يا حذف مطالب، تصاوير، صفحات و غيره وجود ندارد. با توجه به اينكه در سايت‌هاي پويا از زبان‌هاي برنامه نويسي پيشرفته استفاده مي‌شود امكانات زيادي در آن‌ها قابل ايجاد است مانند ايجاد صفحات هوشمند، فرم‌ها و جستجوهاي پيچيده. استفاده زياد از كدها سبب كند شدن بارگذاري سايت و امتياز آن در موتورهاي جستجو مي‌شود.
پرتال‌ها (پورتال)
معمولاً پرتال‌ها توسط سازمان‌ها، گروه‌ها و شركت‌ها خريداري مي‌شوند. به دليل نياز به بروز رساني بخش‌هاي مختلف اداره آن‌ها توسط يك فرد بسيار مشكل است مگر آنكه به چشم يك كار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود. پرتال‌ها سايت‌هاي پوياي جامعي هستند كه چند هدف خاص را در يك سايت دنبال مي‌كنند به عبارت ديگر مجموع چند سايت پويا كه براي رسيدن به هدفي خاص در كنار هم قرار گرفته‌اند را مي‌توان پرتال ناميد. به عنوان مثال پرتال خبري مي‌تواند از چند سايت ديناميك تشكيل شده باشد كه هر يك امكانات خاصي چون عضو گيري، انتشار اخبار، انتشار تصاوير، نظر سنجي و ساير پلاگين‌ها و ماژول‌ها را در اختيار مديران آن قرار دهد. تمام ويژگي‌هاي يك سايت پويا مي‌تواند در يك پرتال نيز صدق كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۳:۵۹ توسط:ولقان حسيني موضوع: نظرات (0)

بهينه سازي سايت در موتورهاي جستجو (سئو سايت)

بهينه سازي سايت در موتورهاي جستجو (سئو)
سايتي كه رتبه خوبي نداشته باشد بودن و نبودنش تفاوتي ندارد. به مجموعه فعاليت‌هاي تخصصي كه بر روي وب سايت صورت مي‌گيرد تا وب سايت در نتايج جستجو در رتبه‌هاي بالاتري قرار گيرد بهينه سازي وب سايت يا به اصطلاح سئو SEO مي‌گويند. بهينه سازي سايت كه يكي از روش‌هاي اصلي بازاريابي اينترنتي محسوب مي‌شود با بهبود وضعيت وب سايت در صفحه نتايج موتورهاي جستجو، سبب افزايش بازديد كننده و نهايتا افزايش فروش و ارائه خدمات خواهد شد. سئو براي وبمسترها يكي از عوامل مهم و حياتي بدست آوردن كاربران جديد از موتورهاي جستجو و به خصوص گوگل است.
ارتقاء و بهينه سازي سايت سئوموتورهاي جستجو بر اساس اطلاعات متفاوت و الگوريتم‌هاي خاص خود امتيازي را به هر يك از صفحات سايت نسبت به يك كلمه كليدي مي‌دهند زماني كه كاربري خدمات، كالا يا موضوع خاصي را جستجو مي‌كند با مراجعه به بانك اطلاعاتي خود ليستي از سايت‌هاي مرتبط را جمع آوري و بر اساس امتياز آن‌ها را مرتب كرده و به كاربر نمايش مي‌دهد. اكثر كاربران فقط به صفحه اول ليست توجه مي‌كنند معمولاً نتيجه در همان صفحه اول يا دوم است و اين اهميت معرفي و بهينه سازي وب سايت در موتورهاي جستجو را نشان مي‌دهد.
عمده بازديد كنندگان سايت توسط موتورهاي جستجو هدايت مي‌شوند بنابراين نمي‌توان نسبت به آن‌ها بي‌توجه بود. زماني كه يك سايت به اصطلاح آنلاين مي‌شود با گذشت زمان خزنده‌ها يا روبات‌هاي موتورهاي جستجوگر از سايت بازديد كرده و اطلاعات مورد نظر خود را استخراج و در بانك اطلاعاتي خود ثبت مي‌كنند. موتورهاي جستجو بر اساس اطلاعات متفاوت و الگوريتم‌هاي خاص خود امتيازي را به هر يك از صفحات سايت نسبت به يك كلمه كليدي مي‌دهند زماني كه كاربري خدمات، كالا يا موضوع خاصي را جستجو مي‌كند با مراجعه به بانك اطلاعاتي خود ليستي از سايت‌هاي مرتبط را جمع آوري و بر اساس امتياز آن‌ها را مرتب كرده و به كاربر نمايش مي‌دهد. اكثر كاربران فقط به صفحه اول ليست توجه مي‌كنند معمولاً نتيجه در همان صفحه اول يا دوم است و اين اهميت معرفي و بهينه سازي وب سايت در موتورهاي جستجو را نشان مي‌دهد.
معرفي به موتورهاي جستجو
ارائه نشاني سايت به موتورهاي جستجو و FFAها علاوه بر ثبت اكثر صفحات سايت مي‌تواند زمان ثبت آن را به يك يا دو هفته كاهش دهد. در اين سرويس تلاش مي‌شود تا موتورهاي جستجوگر كليه صفحات سايت‌هاي موضوع قرارداد را حداقل يك‌بار در ماه و صفحات مهم آن‌ها را حداقل يك‌بار در هفته بخوانند.
ثبت لينك در دايركتوري ها
اصولاً دايركتوري‌ها سايت‌هايي هستند كه مجموعه‌اي از لينك‌هاي سايت‌هاي مختلف را با عناوين گوناگون و محتويات مختلف را در مجموعه‌هايي مجزا براي سهولت دسترسي كاربران به انواع سايت‌ها دسته بندي مي‌كنند. بعد از موتورهاي جستجو، لينكستان‌ها و دايركتوري‌ها هستند كه بيشترين تعداد بازديد كننده را به سايت هدايت مي‌كنند. ثبت نشاني سايت در شاخه موضوعي مناسب باعث افزايش بازديد كننده مي‌شود.
بهينه سازي صفحات
امتياز يا رنكينگ هر صفحه نشان دهنده ميزان ارتباط محتواي آن با يك كلمه كليدي مشخص است. سازگار ساختن ساختار و محتواي سايت با الگوريتم موتورهاي جستجو براي دست‌يابي به امتياز بالاتر از جمله اهداف اين فاز است. متناسب با كلمات انتخابي, كدها و محتواي صفحات سايت اصلاح , حذف و اضافه مي‌گردد. تغييرات به وجود آمده با هماهنگي كارفرما بوده و در ظاهر گرافيكي و كاركرد سايت هيچ اختلالي به وجود نمي‌آيد. البته مراحل بهينه سازي صفحات بسيار فراتر از موارد ذكر شده مي‌باشد و خود شامل چندين فاز مختلف است كه در اين بحث نمي‌گنجد.
ثبت لينك در سايت ها و وبلاگ ها
يكي از معيارهاي مهم موتورهاي جستجوي بزرگ ميزان لينك‌هايي است كه به يك سايت از طرف سايت‌هاي مشابه داده شده باشد كه به آن اصطلاحاً محبوبيت لينك گفته مي‌شود. بنا بر اين با افزايش لينك مي‌توان رتبه سايت را نيز افزايش داد.
ثبت آگهي در نيازمندي ها
اغلب سايت‌هاي نيازمندي محتواي زيادي را در خود گنجانده‌اند به همين سبب از امتياز زيادي نيز در موتورهاي جستجو برخوردارند بنابراين ثبت در نيازمندي‌ها سبب نمايش آن‌ها در صفحات اول و دوم ليست موتورهاي جستجو مي‌شود.
ثبت لينك در انجمن ها
تالار گفتگو، فروم (به انگليسي: forum) يا سُخَنگاه به برنامه‌هاي مبتني بر وب گفته مي‌شود كه براي نگهداري بحث‌ها و نوشته‌هاي كاربرهاي يك وبگاه به كار مي‌روند. در تالار گفتگو معمولاً افراد سوالات خود را مطرح مي كنند و ساير كاربران به اين سوالات پاسخ مي دهند. فروم‌ها به واسطه بحث‌ها و تبادل نظرهاي انجام شده معمولاً كاربران بسياري دارند كه با ثبت لينك سايت در آن‌ها مي‌توان از پتانسيل آن‌ها نيز بهره برد.
ثبت لينك در شبكه هاي اجتماعي
افزايش حضور شبكه‌هاي اجتماعي در گوشي‌هاي موبايل، رشد استفاده از داده‌هاي اينترنتي و استقبال فزاينده از آگهي‌هاي تبليغاتي از سوي كاربران، تمايل شركت‌هاي تجاري را براي تبليغات در اين شبكه‌ها توسعه داده است. استفاده از bookmarkهاي شبكه‌هاي اجتماعي روش ديگري براي بالا بردن ميزان بازديد از وب سايت است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۱:۱۳ توسط:ولقان حسيني موضوع: نظرات (0)

حمايت از توليد ملي با ملي گرايي اقتصادي متفاوتهحمايت از توليد ملي با ملي گرايي اقتصادي متفاوته

حمايت از توليد ملي با ملي گرايي اقتصادي متفاوته. ملي گرايي اقتصادي به نفع توليد كننده نيست چراكه انزواي بيشتر و از دست دادن بازار جهاني رو همراه داره، به نفع خريدار نيست چراكه حق انتخاب كمتري توي بازار غير رقابتي داره و به نفع ملي هم نيست چراكه در تناقض كامل با اقتصاد آزاد هست. اگر چيزي رو توليد كنيم كه بهتر و ارزانتر توليد ميكنيم و اونچه كه نميتونيم رو از توليدكننده‌اي كه بهتر و ارزانتر توليد ميكنه وارد كنيم نه تنها ضرر نميكنيم بلكه پولدارتر هم ميشيم.
حمايت كننده و تحريم كننده، انتظار حماسه دارن از بازار مصرف. برانگيختن عرق ملي و حس ناسيوناليستي موثر نيست همونطور كه درمورد تحريم خودرو داخلي مؤثر نبود. از جامعه واقعي با آدما و نيازهاي واقعي، نميشه انتظار جامعه آرماني داشت بخصوص كه بي اعتماد، نااميد، سرخورده و سركوب شده باشن.
احتمالاً اين روزا وام و منابع زيادي با عنوان حمايت از كالاي ايراني اختصاص داده ميشه و بازار و اقتصاد بيشتر از قبل سياسي و امنيتي ميشه اما با دستور و اجبار نميشه، نياز به دانش، تخصص، آزادي و البته تحمل رياضت اقتصادي داره.
اينكه با عنوان حمايت از توليد ملي، از بازار مصرف انتظار داشته باشين توليداتي با كيفيت پايين و قيمت بالا بخرن، در واقع حمايت از حماقت ملي و به هدر دادن سرمايه و منابع ملي هست.
ممنوعيت يا افزايش تعرفه واردات، سبب پيشرفت توليد ملي نميشه، بلكه باعث افزايش قاچاق، افزايش فساد مالي، فرار مالياتي، افزايش قيمت نهايي كالا و خروج ارز بيشتر به‌واسطه عدم خريد مستقيم و عمده از توليدكننده خارجي و نهايتاً كاهش قدرت خريد خريدار ايراني ميشه.
اول بايد تعريف درستي از توليد ملي داشته باشيم و بعد درمورد حمايت از توليد صحبت كنيم. لزوماً توليد هرچيزي داخل كشور به نفع ملي ما نيست چه برسه به حمايت از توليدش. ما بايد چيزي توليد كنيم كه با كيفيت بالاتر و قيمت پايينتر از بقيه ميتونيم توليد كنيم.
توليدي كه دسترسي ارزان به مواد اوليه باكيفيت و دانش بوميش نداريم، حاصلش محصول گرون و بي كيفيت ميشه و تحميلش به خريدار با عنوان حمايت از كالاي ايراني اين صنعت رو نجات نميده، اگرهم بده صنعتي زيانده هست و توليداتش، توليدملي نيست و ضرر مليه، آينده‌اي هم براش نميشه متصور بود.
توليداتي هم هستند كه بواسطه يارانه انرژي، خلاء قوانين يا مالكيت سنتي منابع، توليد ميشن. توليدي كه به محيط زيست صدمه ميزنه و يا بعضي محصولات كشاورزي كه توليدشون آب فراوان نياز داره با درنظر گرفتن خطر جدي كمبود منابع آب، حماقت ملي و خودكشي برنامه ريزي شده هست نه توليد ملي.
كاري كه دولت در حمايت از كالاي ايراني ميتونه انجام بده اينه كه كاري انجام نده، درواقع كارهاي اضافي رو ديگه انجام نده. وظيفه دولت حمايت از بازار آزاد، آزادسازي اقتصادي (در قالب ليبراليسم)، سپردن وظايف به سازمانهاي مردم نهاد و اتحاديه‌هاي صنفي و قبول مسئوليت مسائل كلان اقتصاديه.
حكومت بايد قبول كنه اقتصاد برپايه عرضه و تقاضا كار ميكنه. حل مسائل خرد اقتصادي به عهده سازمانهاي مردم نهاد و اتحاديه‌هاس. دولت مسئول قيمت گذاري روي پياز، سيب زميني، لبنيات، شوينده‌ها و ... نيست و مردم هم مسئول زنده نگهداشتن بانكها، خودروسازها و صنايع زيانده از جيب خودش نيست.
اينكه قيمت محصولات با برند و كيفيت متفاوت، يكسان باشه، به نفع توليدكننده و خريدار نيست. حذف كنترل قيمت اجازه ميده تا توليدكننده براساس هزينه، برند، توان توليد و تقاضاي بازار قيمت بذاره و عرضه كنه و براي به دست آوردن بخش بزرگتري از بازار با توليدكننده داخلي يا خارجي رقابت كنه.
وقتي قيمت كالا رو بجاي عرضه و تقاضا، زور و دستور مشخص كنه، توليدكننده توان استفاده از مواد اوليه با كيفيت و توليد محصول با كيفيت رو نداره، اگر هم داشته باشه دليلي براي اين كار نمبينه. از طرفي نيروي دولت صرف كنترل قيمت شده و توان و توجيه كافي براي كنترل كيفيت نداره.
هزينه نيروي كار، مواد اوليه و توليد همگام با تورم بيشتر ميشه اما توليد كننده اجازه افزايش قيمت نداره تا مبادا به پروپاگانداي دولت صدمه وارد بشه، لذا حقوق، توان خريد و كيفيت زندگي نيروي كار كاهش پيدا ميكنه و استقبال از سرمايه گذاري در توليد به جهت زياندهي و ريسك بالا، كمتر ميشه.
گزينه‌اي جز بازسازي و آزادسازي اقتصادي وجود نداره و به تأخير انداختنش به نفع هيچكس نيست. شوروي بازسازي اقتصادي (پرسترويكا) رو به قدري دير شروع كرد كه دچار ركود اقتصادي شديد و قحطي شده بود. كوبا و شيلي هم نوعي از آزادسازي نئوليبراليسمي رو تجربه كردن كه به معجزه شيلي معروف شد.
دولت نبايد از صنايع زيانده حمايت كنه. ادامه حيات صنايع زيانده به نفع ملي نيست. ارائه آمار اشتغال صنايع توجيه كافي براي ادامه حياتشون نيست برخي به قدري زيانده هستن كه اگر تمام شاغلين اون خونه نشين بشن و از بيمه و خزانه حقوق بگيرن، بازهم ضرر كمتري به اقتصاد ملي وارد ميشه.
حمايت از توليدي كه درآمدزايي نداره و با كمك دولت به حياتش ادامه ميده و مردم از جيبشون و گاها با جونشون مابه تفاوت قيمت و كيفيت رو ميدن به نفع ما نيست. انگليس توليدكننده مطرح خودرو نيست و ديگه هيلمن توليد نميكنه اما از اقتصادهاي برتر دنياس و مردمش خودرو باكيفيت آلماني سوار ميشن .
بزرگ‌ترين دشمن توليدملي سياست اشتباه دولت و حكومت هست و نه مردمي كه رغبتي به خريد محصول بي كيفيت و گران براي حمايت از توليدكننده داخلي ندارن بخصوص در شرايطي كه توليدكننده نيازي به رقابت، افزايش كيفيت، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و يا پاسخگويي به مصرف كننده نميبينه.
دولت بايد به سمت تجارت آزاد بره، با كشورهاي ديگه بصورت دو يا چند جانبه براي حذف عوارض واردت مذاكره كنه تا بازار مصرف بزرگتري براي توليدات ايراني و دسترسي مصرف كننده داخلي به محصولات باكيفيت و ارزان رو فراهم كنه. اينكار از فساد مالي، قاچاق و خروج ارز اضافي جلوگيري ميكنه.
دولت و نهادهاي شبه دولتي بايد از سرمايه گذاري در صنايع خرد دست بكشند. وظيفه دولت سرمايه گذاري در زيرساختها و صنايع بالادستي هست. صنايع خرد رو بايد به بخش خصوصي بسپره و يا با ايجاد ثبات سياسي، ارائه طرحهاي تشويقي و كاهش ريسك سرمايه گذاري اقدام به جذب سرمايه گذار خارجي كنن.
هيچ محصول و خدماتي عرضه و توليد نميشه مگر اينكه تقاضا و بازار مصرفش وجود داشته باشه و ادامه حيات توليدي كه تقاضاش وجود نداره يا توليدش با نياز بازار هماهنگ نيست، سبب هدر رفت زمان و صدمه به اقتصاد ميشه و هيچ توجيهي نداره.
ميليون‌ها مصرف كننده و توليد كننده آزاد درخصوص نيازشون و نحوه رفع نيازشون اشتباه نميكنن اما متخصص نيستن و امكانات قانونگذاري، نظارت و كنترل رو ندارن بنابراين وظيفه دولت نظارت بر رقابت و كنترل و بهينه سازي حداقل استانداردهاي كيفي توليد محصول و ارائه خدمات هست.
در حمايت از توليد بايد متوجه باشيم خريد كالا و خدمات يارانه‌اي به ضرر ملي و شخصي ماست. مابه تفاوت رو بشل بدتري و به مقدار بيشتري پرداخت ميكنيم. كنترل قيمت، ممكنه تورم رو مصنوعي پايين نگهداره اما رقابت و كيفيت رو نابود ميكنه و باعث كاهش اشتغال، كاهش حقوق و كاهش قدرت خريد ميشه. آزادسازي اقتصاد، موقتاً باعث افزايش تورم ميشه اما تنها راه نجات از اين وضعيته، اعتراضات دي ماه انتخابهاي زيادي براي دولت نذاشته و قدرت ريسكش رو پايين آورده ولي معتقدم دولت هنوز پشتوانه و فرصت كافي براي اين كار داره به شرط اينكه درست و شجاعانه عمل كنه.حمايت از توليد ملي با ملي گرايي اقتصادي متفاوته. ملي گرايي اقتصادي به نفع توليد كننده نيست چراكه انزواي بيشتر و از دست دادن بازار جهاني رو همراه داره، به نفع خريدار نيست چراكه حق انتخاب كمتري توي بازار غير رقابتي داره و به نفع ملي هم نيست چراكه در تناقض كامل با اقتصاد آزاد هست. اگر چيزي رو توليد كنيم كه بهتر و ارزانتر توليد ميكنيم و اونچه كه نميتونيم رو از توليدكننده‌اي كه بهتر و ارزانتر توليد ميكنه وارد كنيم نه تنها ضرر نميكنيم بلكه پولدارتر هم ميشيم.
حمايت كننده و تحريم كننده، انتظار حماسه دارن از بازار مصرف. برانگيختن عرق ملي و حس ناسيوناليستي موثر نيست همونطور كه درمورد تحريم خودرو داخلي مؤثر نبود. از جامعه واقعي با آدما و نيازهاي واقعي، نميشه انتظار جامعه آرماني داشت بخصوص كه بي اعتماد، نااميد، سرخورده و سركوب شده باشن.
احتمالاً اين روزا وام و منابع زيادي با عنوان حمايت از كالاي ايراني اختصاص داده ميشه و بازار و اقتصاد بيشتر از قبل سياسي و امنيتي ميشه اما با دستور و اجبار نميشه، نياز به دانش، تخصص، آزادي و البته تحمل رياضت اقتصادي داره.
اينكه با عنوان حمايت از توليد ملي، از بازار مصرف انتظار داشته باشين توليداتي با كيفيت پايين و قيمت بالا بخرن، در واقع حمايت از حماقت ملي و به هدر دادن سرمايه و منابع ملي هست.
ممنوعيت يا افزايش تعرفه واردات، سبب پيشرفت توليد ملي نميشه، بلكه باعث افزايش قاچاق، افزايش فساد مالي، فرار مالياتي، افزايش قيمت نهايي كالا و خروج ارز بيشتر به‌واسطه عدم خريد مستقيم و عمده از توليدكننده خارجي و نهايتاً كاهش قدرت خريد خريدار ايراني ميشه.
اول بايد تعريف درستي از توليد ملي داشته باشيم و بعد درمورد حمايت از توليد صحبت كنيم. لزوماً توليد هرچيزي داخل كشور به نفع ملي ما نيست چه برسه به حمايت از توليدش. ما بايد چيزي توليد كنيم كه با كيفيت بالاتر و قيمت پايينتر از بقيه ميتونيم توليد كنيم.
توليدي كه دسترسي ارزان به مواد اوليه باكيفيت و دانش بوميش نداريم، حاصلش محصول گرون و بي كيفيت ميشه و تحميلش به خريدار با عنوان حمايت از كالاي ايراني اين صنعت رو نجات نميده، اگرهم بده صنعتي زيانده هست و توليداتش، توليدملي نيست و ضرر مليه، آينده‌اي هم براش نميشه متصور بود.
توليداتي هم هستند كه بواسطه يارانه انرژي، خلاء قوانين يا مالكيت سنتي منابع، توليد ميشن. توليدي كه به محيط زيست صدمه ميزنه و يا بعضي محصولات كشاورزي كه توليدشون آب فراوان نياز داره با درنظر گرفتن خطر جدي كمبود منابع آب، حماقت ملي و خودكشي برنامه ريزي شده هست نه توليد ملي.
كاري كه دولت در حمايت از كالاي ايراني ميتونه انجام بده اينه كه كاري انجام نده، درواقع كارهاي اضافي رو ديگه انجام نده. وظيفه دولت حمايت از بازار آزاد، آزادسازي اقتصادي (در قالب ليبراليسم)، سپردن وظايف به سازمانهاي مردم نهاد و اتحاديه‌هاي صنفي و قبول مسئوليت مسائل كلان اقتصاديه.
حكومت بايد قبول كنه اقتصاد برپايه عرضه و تقاضا كار ميكنه. حل مسائل خرد اقتصادي به عهده سازمانهاي مردم نهاد و اتحاديه‌هاس. دولت مسئول قيمت گذاري روي پياز، سيب زميني، لبنيات، شوينده‌ها و ... نيست و مردم هم مسئول زنده نگهداشتن بانكها، خودروسازها و صنايع زيانده از جيب خودش نيست.
اينكه قيمت محصولات با برند و كيفيت متفاوت، يكسان باشه، به نفع توليدكننده و خريدار نيست. حذف كنترل قيمت اجازه ميده تا توليدكننده براساس هزينه، برند، توان توليد و تقاضاي بازار قيمت بذاره و عرضه كنه و براي به دست آوردن بخش بزرگتري از بازار با توليدكننده داخلي يا خارجي رقابت كنه.
وقتي قيمت كالا رو بجاي عرضه و تقاضا، زور و دستور مشخص كنه، توليدكننده توان استفاده از مواد اوليه با كيفيت و توليد محصول با كيفيت رو نداره، اگر هم داشته باشه دليلي براي اين كار نمبينه. از طرفي نيروي دولت صرف كنترل قيمت شده و توان و توجيه كافي براي كنترل كيفيت نداره.
هزينه نيروي كار، مواد اوليه و توليد همگام با تورم بيشتر ميشه اما توليد كننده اجازه افزايش قيمت نداره تا مبادا به پروپاگانداي دولت صدمه وارد بشه، لذا حقوق، توان خريد و كيفيت زندگي نيروي كار كاهش پيدا ميكنه و استقبال از سرمايه گذاري در توليد به جهت زياندهي و ريسك بالا، كمتر ميشه.
گزينه‌اي جز بازسازي و آزادسازي اقتصادي وجود نداره و به تأخير انداختنش به نفع هيچكس نيست. شوروي بازسازي اقتصادي (پرسترويكا) رو به قدري دير شروع كرد كه دچار ركود اقتصادي شديد و قحطي شده بود. كوبا و شيلي هم نوعي از آزادسازي نئوليبراليسمي رو تجربه كردن كه به معجزه شيلي معروف شد.
دولت نبايد از صنايع زيانده حمايت كنه. ادامه حيات صنايع زيانده به نفع ملي نيست. ارائه آمار اشتغال صنايع توجيه كافي براي ادامه حياتشون نيست برخي به قدري زيانده هستن كه اگر تمام شاغلين اون خونه نشين بشن و از بيمه و خزانه حقوق بگيرن، بازهم ضرر كمتري به اقتصاد ملي وارد ميشه.
حمايت از توليدي كه درآمدزايي نداره و با كمك دولت به حياتش ادامه ميده و مردم از جيبشون و گاها با جونشون مابه تفاوت قيمت و كيفيت رو ميدن به نفع ما نيست. انگليس توليدكننده مطرح خودرو نيست و ديگه هيلمن توليد نميكنه اما از اقتصادهاي برتر دنياس و مردمش خودرو باكيفيت آلماني سوار ميشن .
بزرگ‌ترين دشمن توليدملي سياست اشتباه دولت و حكومت هست و نه مردمي كه رغبتي به خريد محصول بي كيفيت و گران براي حمايت از توليدكننده داخلي ندارن بخصوص در شرايطي كه توليدكننده نيازي به رقابت، افزايش كيفيت، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و يا پاسخگويي به مصرف كننده نميبينه.
دولت بايد به سمت تجارت آزاد بره، با كشورهاي ديگه بصورت دو يا چند جانبه براي حذف عوارض واردت مذاكره كنه تا بازار مصرف بزرگتري براي توليدات ايراني و دسترسي مصرف كننده داخلي به محصولات باكيفيت و ارزان رو فراهم كنه. اينكار از فساد مالي، قاچاق و خروج ارز اضافي جلوگيري ميكنه.
دولت و نهادهاي شبه دولتي بايد از سرمايه گذاري در صنايع خرد دست بكشند. وظيفه دولت سرمايه گذاري در زيرساختها و صنايع بالادستي هست. صنايع خرد رو بايد به بخش خصوصي بسپره و يا با ايجاد ثبات سياسي، ارائه طرحهاي تشويقي و كاهش ريسك سرمايه گذاري اقدام به جذب سرمايه گذار خارجي كنن.
هيچ محصول و خدماتي عرضه و توليد نميشه مگر اينكه تقاضا و بازار مصرفش وجود داشته باشه و ادامه حيات توليدي كه تقاضاش وجود نداره يا توليدش با نياز بازار هماهنگ نيست، سبب هدر رفت زمان و صدمه به اقتصاد ميشه و هيچ توجيهي نداره.
ميليون‌ها مصرف كننده و توليد كننده آزاد درخصوص نيازشون و نحوه رفع نيازشون اشتباه نميكنن اما متخصص نيستن و امكانات قانونگذاري، نظارت و كنترل رو ندارن بنابراين وظيفه دولت نظارت بر رقابت و كنترل و بهينه سازي حداقل استانداردهاي كيفي توليد محصول و ارائه خدمات هست.
در حمايت از توليد بايد متوجه باشيم خريد كالا و خدمات يارانه‌اي به ضرر ملي و شخصي ماست. مابه تفاوت رو بشل بدتري و به مقدار بيشتري پرداخت ميكنيم. كنترل قيمت، ممكنه تورم رو مصنوعي پايين نگهداره اما رقابت و كيفيت رو نابود ميكنه و باعث كاهش اشتغال، كاهش حقوق و كاهش قدرت خريد ميشه. آزادسازي اقتصاد، موقتاً باعث افزايش تورم ميشه اما تنها راه نجات از اين وضعيته، اعتراضات دي ماه انتخابهاي زيادي براي دولت نذاشته و قدرت ريسكش رو پايين آورده ولي معتقدم دولت هنوز پشتوانه و فرصت كافي براي اين كار داره به شرط اينكه درست و شجاعانه عمل كنه.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۱۸:۰۸ توسط:ولقان حسيني موضوع: نظرات (0)

سوابق علمي و اجرايي ولقان حسيني - متخصص تبليغات و تجارت الكترونيك

سوابق علمي و اجرايي ولقان حسيني

• مهندسي كامپيوتر از دانشگاه آزاد يزد.
• كارشناس ارشد تجارت الكترونيك از دانشگاه دولتي پونا (PNU).
• كارشناس تكنولوژي اينترنت از دانشگاه نوادا (UNLV).
• كارشناس نرم افزار كامپپوتر از موسسه بين المللي IIET.
• گواهي دانش فني از انستيتو خدمات هند (IQCS).
• مشاور وزير در حوزه دولت الكترونيك.
• رياست دوره اي و عضو انجمن طراحان وب ايران.
• عضو انجمن نخبگان كشور.
• عضو سابق هيئت داوران پارك علم و فن آوري.
• 5 اختراع ثبت شده در سازمان ثبت اختراعات كشور.
• 3 پتنت تاييد شده در اداره ثبت اختراعات امريكا.
• مشاور و مجري تجارت الكترونيك شركت هاي بين المللي
• مشاور و مجري تبليغات كارخانه ها.
• مجري تجارت الكترونيك سازمان ها، احزاب و گروه ها.
• مشاور تجارت الكترونيك هتل هاي ايراني و خارجي.
• مشاور انفورماتيك نشريات فارسي زبان.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۵۱:۳۶ توسط:ولقان حسيني موضوع: نظرات (0)